메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김기현 (영남대학교)
저널정보
영남대학교 인문과학연구소 인문연구 인문연구 제81호
발행연도
2017.12
수록면
251 - 284 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to elucidate the significance of the anti-artistic practice of Wu Shanzhaun’s conceptualism within the political, social, and cultural context of China, and specifically to examine why his conceptual and strategical appropriation of language is so important in not just Wu’s 〈Today No Water〉 but also the development of Chinese contemporary art, particularly Chinese conceptual art since "85 Movement.
Wu’s work is primarily understood as a form of resistance to dictatorship embedded in daily lives and as a means of dissolving authoritarianism. Secondly, the artist"s strategic appropriation of language is targeted to give a harsh critique to the art institution of the day, and to effect the conceptual transition of art. Lastly, Wu"s artistic practice proves itself to be significant in that it has strategically created cracks in the Establishment of China and advanced a political space for viewers to freely think and communicate.

목차

국문초록
1. 들어가는 말
2. ‘85 미술운동’의 태동과 관념예술의 반예술성
3. 탈권위를 위한 사유: 우산좐의 〈오늘오후단수〉(1986)
4. 나오는 말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-001-001742044