본 연구는 2000년 전후부터 2020년까지의 영남지역 범패 연구물을 대상으로 주제별, 지역별(부산, 마산, 밀양, 함안, 고성), 지역 통합 및 분석한 악곡명 등을 각각 분류·검토하여, 영남지역 범패 연구의 현주소 및 연구의 양상을 밝힌 것이다. 2020년까지의 영제범패의 연구는 총 105편이며, 이중 영남지역 전반 및 타 지역과의 통합 연구가 45편, 그 다음으로 마산지역 28편, 부산지역 17편, 함안지역 6편, 밀양지역 5편, 고성지역 4편 등의 순으로 나타났다. 연구 주제별로는 음악분석이 39편, 의례연구 25편, 전승연구 20편, 작법무 10편, 개괄연구 5편 등의 순이다. 마산지역 범패 연구물이 가장 많았던 이유는 <아랫녘수륙재>와 <불모산영산재> 두 종목이 지정되었고, 불교의식음악 학술대회를 11년째 추진해왔으며, 매년 공개행사를 크게 개최하고 학자들을 초대하여 연구 기회를 지속적으로 제공해온 점 등을 들 수 있다. 반면 <부산영산재>는 영남지역에서 문화재 지정이 가장 빨랐음에도 마산보다 단독연구물 수가 적었는데, 이는 보존회 및 학회차원의 주도로 학술대회의가 개최된 바가 없었고, 공개행사 및 전승활동과 홍보 역시 상대적으로 낮았기 때문이다. 한편 부산지역 범패 연구는 2007년부터인데, 이 시기는 <영남범패> 음반이 제작된 시기임과 동시에 구암의 음원 <영남범음범패집>이 학계에 본격적으로 알려지게 된 시기이다. 이는 범패 연구에 있어 영상 및 음향자료의 확보가 매우 중요하다는 것을 시사한다. 아울러 범패는 불교의식의 설행 현장에서 이루어지는 것이므로 상황에 따라 다양한 양상이 나타날 수 있다. 이런 점에서 설행 현장조사가 필수적이다.
In this study, the study of beompae in the Yeongnam region by 2020 was analyzed by subject, region (Busan Youngsanjae, Masan Bulmosan Youngsanjae, Miryang Jakyaksan Yesujae, Haman Daljeonsa Suryukjae, Goseong Anjeongsa yeongsanjae) and regional integration and comparative studies, and analyzed music was classified and reviewed. It was intended to reveal the current status and aspects of research. By 2020, a total of 105 studies have been conducted on Yeongje beompae, of which 45 are integrated studies with the Yeongnam area and other areas, followed by 28 in Masan area, 17 in Busan area, 6 in Haman area, and 5 in Miryang area. , Goseong area consists of 4 episodes, etc. By subject, music analysis was performed in the same order as 39 studies, ritual studies 25 pieces, tradition studies 20 pieces, compositional practice studies 10 pieces, and general studies 5 pieces, etc. The reason why the Masan area had the largest number of studies on beompae was that the two categories were designated, <Bulmosan Yeongsanjae>, and the Buddhist ritual music academic conference has been promoted for 11 years, and research opportunities such as holding large public events and inviting scholars every year. because it has continuously provided. On the other hand, although Busan Yeongsanjae was designated as a cultural property the fastest in the Yeongnam region, the number of independent studies was smaller than in the Masan region. The reason is that, under the leadership of the Conservation Society and the academic society, an academic conference has never been held, and public events and transmission activities and publicity were relatively low. This is because, under the leadership of the Conservation Society and the academic society, an academic conference has never been held, and public events and transmission activities and publicity were relatively low. On the other hand, the full-fledged period of research on Beompae in Busan started in 2007, which coincides with the time when the album production of <Youngnam Beompae> and Guam"s sound source became known to the academia. This suggests that it is very important to secure image and sound data in the study of scoundrels. In addition, since the beompae takes place at the site of the Buddhist ritual, various aspects may appear depending on the situation. In this regard, field studies are essential.