메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최창기 (충남대학교) 강덕훈 (충남대학교) 한승윤 (충남대학교) 김종훈 (충남대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회논문집 한국자동차공학회논문집 제29권 제8호
발행연도
2021.8
수록면
741 - 749 (9page)
DOI
10.7467/KSAE.2021.29.8.741

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Recently, research and development have been actively conducted in order to increase the mileage of electric vehicles(EVs). The performance change of lithium-ion battery, the main power source of EV, is related to battery life. This is directly related to EV mileage. One of the factors affecting the change in battery performance is temperature, and to effectively manage the battery temperature, it is necessary to be able to estimate the temperature. A heating factor is needed to estimate the battery temperature. Since the heating factor extracted through the electrical characteristic experiment that has been studied so far does not reflect the electrochemical change inside the battery, it is impossible to estimate the temperature with high accuracy. Therefore, in this paper, for high-accuracy temperature estimation, we extracted the heating factor reflecting the internal frequency response characteristic of the battery, and used it to derive the heat generation rate in the electrical-thermal analysis.

목차

Abstract
1. 서론
2. 주파수에 따른 배터리 응답특성
3. 배터리 열 해석을 위한 발열량 도출
4. 실험방법에 따른 발열인자 추출
5. 배터리 온도 추정 시뮬레이션 및 결과 분석
6. 결론
References

참고문헌 (6)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-556-001875644