전문직은 이전부터 그 직무에 종사하기 위한 지식과 기술의 획득과 그 교육이 전문직 집단에 의해 실시되고 전문직자에게 권한이 부여되는 것이 인정되어 왔다. 이러한 요소를 갖추는 것이 전문직의 조건인 동시에, 그 직업만의 특이성을 계승하는 것이다. 예로부터 전문직이라고 하면 의사, 법률가, 성직자를 꼽아 세가지 흑의직(Trois robes noires)이라고 불렸다고 한다. 이러한 직업은 사회적으로 확립된 지위임을 나타내고 있으며, ‘산업화가 훨씬 이전의 전근대 사회에서 그 선행 형태를 찾아낼 수 있다’는 것으로, ‘프로페션화를 목표로 하는 많은 직업의 종사자에 의해서 모델로서 받아들여지고 있는 직업’이다. 그렇다면 간호직은 전문직으로 어떻게 자리매김했을까? 간호직의 전문성은 양성과정에서의 교육내용과 국가시험 수험자격 취득, 자격취득 후의 독점적인 직무내용, 나아가 최근 갑작스런 대학원에서의 고도의 전문교육과 직능집단에 의한 자격인정제도에 의해 나타나고 있다. 하지만, 간호직은 당초부터 전문직이라고 하는 위치설정이 되기 위한 요소가 결여되어 있었기 때문에 반(혹은 준) 전문직이라고 여겨지고 있었다. 또한 ‘전문직 종사자상 혹은 전문직 개념으로는 현대의 전문직 및 전문직 개념의 실상에 접근하는 것은 불가능할 것’이라는 지적도 중요하다. 최근의 의료직은 분업화가 진행되어 전문화·고도화되어 많은 직업의 전문성을 나타낼 수 있는 것은 이전의 ‘3개의 흑의직’인가 하는 것도 문제이다. 특히 보건·의료·복지에 있어서의 직업은 휴먼·서비스로, ‘흑의 직’에서 보여지는 권위성과는 거리가 멀어, 정보개시가 진행되는 중에 전문직과 비전문직과의 정보공유가 전제이며, 서로 협동하는 관계에서의 프로페션화란 어떠한 것인가를 나타낼 필요성이 높다고 생각된다. 이것은 프로페셔널 측의 이른바 지식의 독점과 이에 대한 의뢰인 내지 공중 측의 상대적 무지와의 대조적 입장이 프로페셔널 권위의 기반을 이룬다고 볼 수 있는 것이다. 전문지식의 유무와 같은 대조성에 기초한 권위성과는 다른 의료진과 환자의 대등한 관계성에 기초한 의료 자세가 요구되기 때문이다. 이제까지 간호에 관한 전문직의 선행연구에는 직무 또는 간호실천능력을 통해 전문성을 밝히려고 한 연구가 있으며 개별 간호직을 대상으로 한 조사연구가 주류였다. 이는 자격증 취득 기초교육이 일률적이지 않고 다양하기 때문에 능력 획득과 필요성에는 개별적인 차이가 있었고 개인의 경력 지향과의 관계에서 전문성을 밝히려 했기 때문으로 보였다. 본 논문은 권위성이란 궁극에 있는 휴먼 서비스라는 직종에 있는 간호직의 전문성에 대해 밝히는 것을 목적으로 한다. 우선, 전문직에 대한 연구의 논점에서 간호직에 대해 정리한다. 다음으로 간호직의 전문성에 관한 연구는 지속적인 데이터 축적이나 체계적으로 개관할 수 있는 논문은 보이지 않아 전체상을 찾기 어렵다. 이를 위해 간호직의 직무 내용, 전문직과 관련된 자율성, 전문직 교육의 세가지 측면에서 간호의 전문성에 대한 논의 역사를 검토한다. 그 후 지금까지 발견된 전문직의 특질적 요소와 간호직에 대한 전문성을 비교하기로 한다.
It has been recognized that the acquisition of knowledge and skills to engage in the profession and the education thereof are carried out by the professional group and that the profession is empowered. Having these elements is a condition of a profession, and at the same time, inheriting the uniqueness of the profession. From ancient times, when it comes to professions, doctors, lawyers, and priests have been called the three black professions (Trois robes noires). These occupations represent a socially established status, and that ‘the predecessor form can be found in the pre-modern society long before industrialization,’ ‘received as a model by workers of many professions aiming at professionalization.’ It is a job that is being taken in. If so, how did the nursing profession become a profession? The professionalism of the nursing profession is revealed by the educational content in the training process, the acquisition of national examination qualifications, and the exclusive job content after qualification acquisition, as well as the recent sudden high-level professional education in graduate schools and the qualification recognition system by the professional group. However, the nursing profession was initially considered a semi- (or semi-professional) profession because it lacked the elements to become a professional position. It is also important to point out that it would be impossible to approach the reality of modern professions and professions with the concept of professional workers or professions. In recent years, the medical profession has been specialized and advanced due to the progress of division of labor, so it is also a problem whether it is the former ‘three black medical professions’ that can show the expertise of many professions. In particular, occupations in health, medical care, and welfare are human and service, which is far from the achievement of authority shown in the ‘black job.’ It is thought that it is necessary to show what kind of professionalization is in a relationship. This can be seen as a contrasting position between the so-called monopoly of knowledge on the professional side and the relative ignorance of the client or the public about it, as the basis of professional authority. This is because authoritative performance based on contrast such as the presence or absence of specialized knowledge requires a medical attitude based on an equal relationship between other medical staff and patients. Previous studies on nursing professions have tried to reveal professionalism through job or nursing practice ability, and research studies targeting individual nursing professionals have been the mainstream. Because the basic education for obtaining qualifications was not uniform and varied, there were individual differences in ability acquisition and necessity, and it seemed that it was because they tried to reveal the professionalism in relation to the individual"s career orientation. The purpose of this thesis is to reveal the expertise of the nursing profession in the profession of human service, which is the ultimate in authority. First, the nursing profession is summarized from the point of study on the profession. Next, research on the professionalism of the nursing profession is difficult to find in its entirety as there is no continuous data accumulation or systematic overview of the research papers. To this end, we review the history of discussions about nursing professionalism in three aspects: job content of the nursing profession, autonomy related to the profession, and professional education. After that, the characteristic elements of the profession found so far and the professionalism of the nursing profession will be compared.