메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김도연 (영남대학교)
저널정보
한국국어교육학회 새국어교육 새국어교육 제126호
발행연도
2021.1
수록면
341 - 371 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose:This research study observes and analyzes Korean learners’ reader consideration strategies. Methods:Through analysing the learners’ argumentative texts, several characteristics have been noticed as follow. Results:Firstly, in hierarchical relationship with the readers, the writers tend to use both the first person singular ‘나’ and the first person plural ‘우리’ to expose the writers themselves. The writers attempt to express their sense of social solidarity by using ‘우리 (including the readers)’. whereas they choose ‘우리 (excluding the readers)’ to assure the writers’ credibility. In emphasizing profits and losses, secondly, the writers put their logical bases on the mutual interests of the writers and readers in case the readers are on the higher status. On the other hand, they tend to issue the cases of losses for the readers on the equal status. Additionally, the writers seem to be unfamiliar with the strategies of sharing and responding to information and experience. Conclusion:In writing education for Korean learners, it can help to prepare the teaching contents and methods of reader consideration strategies.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0