신호철, 2020, 개화기 문법 교과서의 교수학적 연구, 어문연구, 188 : 265~ 294 본고는 개화기에 간행된 문법서를 대상으로 교수학적 접근을 시도하였다. 이 문법서들은 대체로 문법 연구서로서의 기능과 문법 교과서로서의 기능을 겸하고 있지만, 주로 문법 연구서로서의 기능에 초점을 두고 연구가 수행되어 왔다. 따라서 본고에서는 교수학적 접근을 위해 개화기 문법 교과서 6개를 선정하여, 교육 목표의 선정, 교육 대상 설정, 교육 내용 위계화라는 기준으로 분석해 보았다. 교육 목표의 선정에서는 ①리봉운의 경우만 명백하게 드러나고 있고, ⑥주시경의 경우는 국문의 중요성과 국문 사용의 필요성에 대하여 언급하고 있었다. 교육 대상 설정에서는 ①리봉운과 ③김희상은 신문의 광고문을 통해, ④유길준과 ⑥주시경은 자서(自序)를 통해 교육 대상을 추론할 수 있었으며, ③김희상과 ⑤주시경의 경우 교과서 제목을 통해 확인할 수 있었다. 교육 내용 위계화에서는 훈민정음을 포함한 문자론 내용, 음운론, 품사 분류를 포함한 단어론, 문장의 성분과 종류를 포함한 문장론의 내용을 공통적으로 다루고 있었고, 교육 내용의 배열 분석 결과, ③김희상과 ⑤주시경은 ‘과(課)’ 단위를 두고 있었다.
This study attempts korean educational approach about grammar textbooks which are published during the enlightenment period(1895~1910). Grammar books during the enlightenment period are known as taking two roles, grammar studies and grammar textbooks which contains education contents for grammar education. However, looking at the results of research on grammar books during the period of over a century, it can be seen that the studies were focused on the function of grammar studies. Therefore, this paper attempted to grasp the characteristics of grammar education in grammar textbooks during the enlightenment period and to seek the didactical meaning. For this, 6 out of 22 grammar textbooks were selected. And the criteria, subjects of education selection, objectives of education setting, and hierarchical differentiation of education contents, were set for didactical approach to the textbooks. In the objectives of education selection, only the case of ①Lee Bongwoon was clearly revealed, and the case of ⑥Ju Sigyeong was referring to the importance of Korean and the necessity of using Korean. In the subjects of education setting, ①Lee Bongwoon and ③ Kim Huisang could be inferred through advertisements in newspapers. ④Yu Guljun and ⑥Ju Sigyeong were able to infer the subjects of education through the author’s preface. In the case of ③Kim Huisang and ⑤Ju Sigyeong, the subjects of education was confirmed by explicitly revealing the school level in the textbook title. In the hierarchical differentiation of education contents, the contents of the study of writing including Hunminjeongeum, phonology, morphology including part-of-speech classification, and syntax including the sentence constituents and type of sentences were dealt with in common. And, as a result of examining the hierarchical differentiation of educational contents, ③Kim Huisang and ⑤Ju Sigyeong have a unit of ‘department’ that is different from the general table of contents.