(연구배경 및 목적) 많은 인구가 수도권에 거주하고 수도권 사이를 오고가며 출퇴근 하는 것으로 나타났다. 그로인해 대중교통 이용률이 높아졌으나 이용자들의 만족은 크게 높아지지 않았다. 양적팽창에만 집중되어 이용자들의 질적 향상이 필요하다. 본 연구에서는 광역버스 환승정류장을 다양한 시간대에 많은 사람이 사용하는 이용자들을 대상으로 이용행태를 통해 환승정류장의 가이드라인을 평가하고자 한다. 또한 전반적인 현 실태를 고찰 후 유니버설디자인적 가이드라인의 방향성을 제시하고자 한다. (연구방법) 본 연구에서 환승정류장이라 정의하는 시내버스정류장, 중앙버스정류장, 환승센터를 국내외 비슷한 유형으로 사례조사를 진행하였다. 첫째, 가로변 시내버스정류소 설치 및 운영 지침과 버스정류장의 이론적 고찰을 통해 환승정류장 범위를정하였다. 둘째, 가이드라인에 따라 버스정류장 설치 시 고려사항, 시설 요소를 유니버설디자인의 4가지, 7가지 요소와 선행연구를 통해 살펴본 키워드를 도출하였다. 셋째, 국내외 3가지 유형을 이용자의 행태를 중심으로 분석 후 소결을 통해 현재 가이드라인의 적용성에 대해 알아보고자 한다. (결과) 국내외 사례분석 결과 중앙버스정류장과 환승센터의 경우 가로변시내버스정류장에 비해 비교적 시설과 고려사항이 갖춰진 상태로 나타났다. 가로변 시내버스정류장은 오랜 시간 사용되어 낙후되거나 고려사항이 적립되지 않았다. 해외의 경우 오랜 시간 일관성 있는 정책을 수립하여 통일성 있는 디자인이 채용되었다. 이에 인지성이 높고, 환승정류장으로서의 기능성이 높게 나타났다. (결론) 수도권의 인구가 증가함에 따라 늘어나는 광역버스에 비해 광역버스환승정류장의 질적 개선이 필요한 상황이다. 본 연구에서는 이용자행태를 중심으로 현재 가이드라인의 시설과 고려사항을 유니버설디자인 측면에서 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 가로변 시내버스정류장은 중앙버스정류장과 환승센터와 달리 설치기간이 오래되어 디자인과 시설이 미흡해 불편함을 초래하고 있으므로 개선이 필요하다. 둘째, 환승정류장 유형별 다른 디자인이 채용되어 혼란을 초래하는 것으로 나타났다. 이에 혼란을 최소화하기 위해 통합 가이드라인 및 유니버설디자인 적용이 시급하다. 셋째, 늘어나는 광역버스의 개수와 이용률에 비해 현재 가이드라인은 광역버스 환승정류장의 설치 위치정도만 언급되어 자세한가이드라인이 필요할 것이다. 넷째, 3가지 유형으로 나뉜 환승정류장의 통합적인 디자인가이드라인이 필요할 것이다.
(Background and Purpose) The use of public transportation has increased due to large numbers of people living in the Seoul metropolitan area and commuting between the metropolitan areas; however, the user satisfaction has been low. As it is necessary to resolve the qualitative inconvenience experienced by users by focusing only on quantitative expansion, this study aimed to evaluate the guidelines of transit stops for users of wide-area buses at various times and suggested universal design guidelines after examining the current situation. (Method) First, to conduct a case study on the domestic and foreign transfer stations, the street bus station, central bus station, and transfer center, which are defined as transfer station in this study based on the bus station guidelines, the scope of the research transfer station was set through theoretical consideration. Second, the transfer station facilities and design considerations were derived from the bus station guidelines, and four universal design elements, seven elements, and three keywords were derived from prior research. Third, based on the analysis of the three types of domestic and foreign transfer stations considering user behaviors, the applicability of the current guidelines was determined. (Results) According to domestic and foreign case analysis, the central bus stop and transfer center are relatively equipped with facilities and considerations compared to the street bus station. The street bus stop, which has been used for a long time, was not given any consideration in the guidelines. Overseas, the unified design was reflected by establishing a consistent policy for a long time, and its role as a transit stop was highly recognized. (Conclusion) With the growth of metropolitan population, the transfer station lacks facilities and considerations compared to the increasing number of metropolitan buses. First, considering the facilities and current guidelines in terms of universal design, and focusing on user behavior, the street bus station and facilities are insufficient, so it is necessary to improve them. Second, it necessary to urgently apply integrated guidelines and universal design to minimize confusion. Third, compared to the increasing number of commuters and the utilization rate, the current guidelines only mention the installation location of the rapid bus transfer station, which will require detailed regulations. Fourth, integrated design guidelines for the transfer station divided into three types are necessary.