(연구배경 및 목적) 아이디어와 정보, 문화의 교류는 역사의 어느 시점보다 빠르게 진행되고 있으며, 특정 장소에서 발생되는 고립적인 문화적 현상은 더이상 수용자의 호감을 주지 못한다. 대부분의 개발 도상 국가들은 탈식민주의 이론과 포스트모던의 사유적 모델에 의존하고 있으며, 도시의 마케팅 전략은 예술가와 디자이너에게 새로운 방법론을 강요하고 있다. 시간과 장소의 자유로운 이동 속에서 도시는 지속적으로 발생하는 교섭의 장으로서 다양한 이미지들을 통합하고 상호 발생적인 이질성을 수용해야한다. 또한 도시의 거주자는 복잡한 이중 코드화속에서 상호 상충하는 잡종적 기호와 은어적 속성을 이해할 수 있어야 한다. 이에 따른 공공디자인의 방향성 또한 일상의 가치와 사유의 지점으로부터 지역의 전통성과 공유적 공동체를 지향하고 공공재의 사유화가 아닌 상호협력체계로서 그 가치가 발현될 수 있어야 한다. 버내큘러적 디자인의 혼종적 특성에 대한 미적 재해석과 함께 다양한 공공도시디자인의 적용 가능성이 요구된다. (연구방법) 베내큘러의 탈 식민주의적 문화비평 해석과 함께 다양성의 포스트모더니즘 구조 안에서 버내큘러적 디자인에 대한 시대적 가치와 이론을 고찰한다. 다음 3장에서는 비평적 담론 속에서 공공디자인의 실천적 사례를 통해 적용 가능성을 타진하고 버내큘러적 디자인의 혼종적 특성을 현대미학 기반으로 유형화함으로서 방향성을 제시한다. (결과) 버내큘러적 디자인의 혼종적 특성은 첫째, 수용미학의 변증법적 관점에서 신체성과 전위성의 관계적 특성을 갖으며 인간성 회복과 사용자의 감정이입에 중점을 둔다. 둘째, 폐허미학으로서 불확정성과 재구성성의 상상력이 동반되며 이중성과 미정성의 맥락적 독해가 요구 된다. 셋째, 일상 순응적 감각의 유추와 변형, 재분배, 탈영역적 특성이 나타나고 사회적 확장성이 기대된다. (결론) 공공도시디자인은 기술과 재료 또는 형태나 유형의 접근이라기보다 디자이너의 태도이며 그것을 대하는 사용자 스스로의 투영된 모습일 것이다. 버내큘러적 콘텐츠는 세계화, 도시화, 현대화 그리고 이민화 되어가는 세계의 도시 마케팅 측면에서 문화적 재생산의 창조성과 확장성으로서 요구되어진다. 이에 따른 버내큘러적 공공디자인의 방향성 또한 일상의 가치와 사유의 지점으로부터 지역의 전통성과 공유적 공동체를 지향하되 공공재의 사유화가 아닌 상호협력체계로서 버내큘러적 디자인의 혼종성에 대한 가치가 발현될 수 있도록 지속적 논의가 기대된다.
(Background and Purpose) In today’s world the exchange of ideas, information, and culture proceeds unprecedentedly fast. The inherent, isolated cultural phenomena from specific region no longer gives favorable impression to people. Most developing countries rely on post-colonial theories and postmodern ‘thought models, and the urban marketing strategy demands new methodologies from artists and designers. In the free movement of time and place, cities must integrate various images and accept mutual heterogeneity as a place of continuous negotiation. In today's world the exchange of ideas, information, and culture is proceeding faster than at any point in history, and the isolated cultural phenomena occurring in a specific place no longer give the audience a good feeling. Most developing countries rely on post-colonial theories and postmodern thought models, and urban marketing strategies impose new methodologies on artists and designers. In the free movement of time and place, cities must integrate various images and accept mutual heterogeneity as a place of continuous negotiation. (Method) This course examines the values and theories of the era of vernacular design within a postmodernist structure of diversity, along with the interpretation of the post-colonial cultural criticism of vernacular design. In the next three chapters, the applicability of public design is explored through practical examples of public design in critical discourse, and the hybrid characteristics of vernacular design are categorized based on contemporary aesthetics, thereby presenting the direction. (Results) The following are the hybrid characteristics of vernacular design. First, based on the dialectical perspective of receptive aesthetics, it has the relational characteristics of physicality and avant-garde, and focuses on the restoration of humanity and empathy of users. Second, as a ruin aesthetic, it is accompanied by imagination of uncertainty and reconfiguration, and contextual reading of duality and uncertainty is required. Third, analogy, transformation, redistribution, and out-of-region characteristics of adaptive senses appear, and social expansion is expected. (Conclusions) Public city design is depended on the attitude of the designer, rather than technology and materials, or form or type; it is a reflection of the users themselves. Vernacular content is required for creativity and expandability of cultural reproduction in terms of globalization, urbanization, modernization, and migration in all cities in the world. Subsequently vernacular public design should also aim to nurture local tradition and a sense of community from the point of everyday values and thoughts. However, the writer has expectation over continuous discussion that could materialize the value of the hybrid characteristics of Vernacular design as a mutual cooperation system rather than privatization of public goods.