본 연구는 남도정원의 확산과 수요에 대응함과 동시에 정원문화자원의 기초자료로 활용하고자, 정원 인력양성 과정이 실시되는 순천시 정원교육 희망자와 참가자를 대상으로 정원교육특성, 참여동기, 만족요인 등을 분석하였다. 첫째, 정원교육 희망자와 참가자의 일반속성으로는 여성의 비중이 높고, 40~50대 주부, 대학이상의 고학력자가 높은 참여를 보였다. 이는 정원교육이 평일 오후 2~5시에 진행되는 시간적 여건과 정원에 대한 관심도가 높은 40~50대 여성의 참여 등에 기인한 결과로 보인다. 희망하는 정원교육은 ‘가드닝취미반’은 여성의 선호비중이 높았고, ‘식물심화반’은 남성의 선호비중이 높았다. 정원교육 수료자의 81.8%가 재교육의사를 보였다. 둘째, 정원교육 희망자의 참여동기와 관련된 요인분석에서는 학습지향형요인, 활동지향형요인, 목표지향형요인으로 구분되었으며, 특히 ‘배움을 통한 지속적인 자아실현을 위해서’, ‘나의 정원 만들기에 도움을 얻기 위해서’ 등 자기 계발과 실생활에 응용할 수 있는 ‘학습지향적요인’이 높게 나타났다. 셋째, 중요도-만족도(ISA)분석에서는 중요도는 ‘강사수준/강의내용’, ‘전반적 교육내용’, ‘실생활 활용성’, ‘강의 난이도’, ‘학습프로그램’ 등에서 높았고, 만족도는 ‘강사수준/강의내용’, ‘전반적 교육내용’, ‘강의료’, ‘강의환경’, ‘교육기간/시간’ 등에서 높게 나타났다. 전체 중요도는 4.18, 전체 만족도는 4.08로 나타나 중요도보다 만족도가 낮게 분석되었다. 넷째, ISA분석 결과, 중요도와 만족도가 모두 높은 항목으로 ‘강사수준/강의내용’, ‘전반적 교육내용’ 등으로 이들 항목은 순천시 정원교육이 지니는 강점으로 현 상태를 유지하기 위한 지속적인 노력이 고려되어야 할 것으로 분석되었고, 반면 ‘교육기간/시간’, ‘강의환경’, ‘실생활 활용성’, ‘강의 난이도’, ‘학습프로그램’ 등은 중요도는 높으나 만족도는 낮아 가장 중점적으로 해결해야 할 항목들로 향후 다각적인 개선방안을 통하여 만족도를 높여야 할 것으로 판단된다. 다섯째, 정원교육 만족도에 영향을 미치는 요인으로는 교육프로그램요인, 교육성과요인으로 구분되었고 특히 교육프로그램요인은 ‘정원에 대한 지식 및 이해도가 향상되었다’, ‘정원식물에 대한 이해도가 향상되었다’ 등 학습적 영향과 관련된 항목에서 높게 나타나 이는 정원교육 참여동기에서 가장 높은 비중을 보인 학습지향형요인과 관련성을 보임으로써 정원교육의 참여동기와 만족도는 상호 밀접한 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
This study analyzed the characteristics, motivation for participation, and satisfaction factors of garden education for prospective garden education recipients and participants in Suncheon City. The main results were as follows: First, the characteristics of respondents and participants who wanted garden education were more female than male, aged 40 to 50, housewives, and sought higher education beyond university. The desired garden curriculum differed by gender, while the ‘guarding hobby class’ showed high interest in women, and the ‘plant depth flower class’ showed high interest in men. Regarding marital status, ‘plant depth flower’ showed higher marriedness, while ‘garden design team’ showed higher unmarried people. Those who completed garden education(81.8%) showed up for re-education. Second, the analysis of factors related to the motivation were divided into ‘learning-oriented factor’, ‘activity-oriented factor’, and ‘goal-oriented factor’. In particular, ‘learning-oriented factor’ related to real-life application or continuous learning was the highest. Third, in the importance-satisfaction analysis, the factors of importance were high in ‘trainer level/lecture content’, ‘general education content’, ‘real life utilization’, ‘lecture difficulty’ and ‘learning(theory/practice)program’. The factors of satisfaction were high in ‘trainer level/lecture content’, ‘overall education content’, ‘lecture medical care’, ‘lecture environment’ and ‘education period/education time’. The total importance level was 4.18, and the total satisfaction level was 4.08. Fourth, in the ISA analysis, the one quadrant was included in ‘the level of instructors/lecture contents’ and ‘the overall education contents’, which corresponds to both high importance and satisfaction. The two quadrants were high in importance but low in satisfaction, including ‘education period/ hours’, ‘lecture environment’, ‘real-life usability’, ‘lecture difficulty’ and ‘learning (investigation/practical)programs’. The three quadrants were low in importance and satisfaction, including ‘lecture fee’, ‘education personnel’ and ‘training place/transportation’. Fifth, satisfaction factors were divided into ‘education program factor’ and ‘education performance factor’, especially ‘education program factor’ was high in terms of learning influences such as ‘knowledge and understanding of gardens’ and ‘improved understanding of garden plants’. This was similar to ‘learning-oriented factor’, which showed the highest motivation for participation. Therefore, the motivation for participation in garden education and educational satisfaction were analyzed to have a close influence on each other.