메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임영신 (한국폴리텍대학 반도체융합캠퍼스)
저널정보
중앙대학교 외국학연구소 외국학연구 외국학연구 제54호
발행연도
2020.1
수록면
73 - 90 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study attempts to investigate how the phonological feature of L1 affects L2 learners’ perception of non-native contrastive phonemes. Since vowel length is easily affected by its contextual variables, this study examines whether the participants differently perceive English tense/lax vowels according to the difference in the manner of articulation and voicing contrast. Two different perception tests (ABX test and Identification test) are conducted by 19 students in the 6th grade of primary school. A total number of 112 stimuli for the ABX test and 48 trials for the identification test in Ci# and C?# structures were examined for three consecutive days. The major findings indicate as follows. 1) The overall performance of the discrimination test (87.13%) is better than that of the identification test (37.72%) which indicates Korean speakers could differentiate the tense contrastive phonemes at the phonetic level but have difficulties to categorize the sounds. 2) Regarding contextual variables (manner of articulations and voicing contrasts) in postvocalic obstruents, the result of experiments verifies that Korean participants minutely use vowel length as an acoustic cue in perception tests. 3) Concerning the results, pedagogical implications for effective learning the target sounds, and further research are suggested.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0