메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

Effect of Digital Information Competency on Leisure Opportunity and Leisure Satisfaction and Moderating Effect of Age
Recommendations
Search
Questions

디지털 정보역량이 여가 기회 확대, 여가만족에 미치는 영향과 연령의 조절효과

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Choi, Soonhwa (동덕여자대학교)
Journal
Korea Business Association Journal of Business Convergence Vol.6 No.4 KCI Accredited Journals
Published
2021.11
Pages
137 - 142 (6page)
DOI
10.31152/JB.2021.11.6.4.137

Usage

cover
📌
Topic
본 연구는 디지털 정보역량이 여가 기회 확대, 여가만족, 그리고 삶의 만족에 미치는 영향을 조사하며, 이에 대한 연령의 조절 효과를 분석하고자 하였다.
📖
Background
소비자 여가의 중요성이 증가함에 따라 여가 관련 정보의 탐색이 여가 질 향상에 없어서는 안 될 요소가 되었고, 디지털 정보역량이 여가생활에 미치는 영향에 대한 연구가 필요하다. 특히, 대체로 디지털 정보 접근이 용이한 청장년층에 비해 노년층은 정보 활용이 제한적이라는 점에서 연구의 필요성이 커졌다.
🔬
Method
2020 디지털 정보격차 실태조사 자료를 활용하였으며, 20세 이상 6,129명을 대상으로 한 설문조사 결과를 분석하였다. 디지털 정보역량, 여가 기회 확대, 여가만족 및 삶의 만족을 4점 척도로 측정하였고, AMOS를 통해 경로 분석을 실시하였다.
🏆
Result
디지털 정보역량은 여가 기회 확대에 유의미한 영향을 미치며(경로계수 .29, p < .01), 여가 기회 확대는 여가만족(경로계수 .27, p < .01) 및 삶의 만족(경로계수 .32, p < .01)에 긍정적인 영향을 미친다. 특히, 디지털 정보역량의 여가 기회 확대에 대한 영향은 청장년층에서 노년층보다 유의미하게 큰 것으로 나타났다.
Effect of Digital Information Competency on Leisure Opportunity and Leisure Satisfaction and Moderating Effect of Age
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Abstract· Keywords

Report Errors
This study aims to investigate the effect of digital information competency on expansion of leisure opportunity, leisure satisfaction, and life satisfaction, and the moderating effect of age. Research model was analyzed using data from ‘2020 Digital Information Gap Survey,’ and it was found that digital information competency has a significant effect on expansion of leisure opportunities. Expansion of leisure opportunities had a positive effect on leisure satisfaction, which influenced life satisfaction.
The relationship between digital information competency and leisure opportunities showed a significant difference according to age group, confirming the moderating effect. The effect of digital information competency was significantly lower in the elderly, and it is understood that the elderly do not fully utilize digital information to improve the quality of leisure life. This shows that digital divide by generation has shifted from information accessibility to information utilization.
By confirming the importance of digital information competency as a major leisure resource, this study provides academic implications to expand the scope of leisure resource theory and to support systematic development of digital literacy research. Finally the implications to enhance the competencies of the elderly to improve the quality of leisure life were suggested.

AI Summary

Topic

본 연구는 디지털 정보역량이 여가 기회 확대, 여가만족, 그리고 삶의 만족에 미치는 영향을 조사하며, 이에 대한 연령의 조절 효과를 분석하고자 하였다.

Background

소비자 여가의 중요성이 증가함에 따라 여가 관련 정보의 탐색이 여가 질 향상에 없어서는 안 될 요소가 되었고, 디지털 정보역량이 여가생활에 미치는 영향에 대한 연구가 필요하다. 특히, 대체로 디지털 정보 접근이 용이한 청장년층에 비해 노년층은 정보 활용이 제한적이라는 점에서 연구의 필요성이 커졌다.

Method

2020 디지털 정보격차 실태조사 자료를 활용하였으며, 20세 이상 6,129명을 대상으로 한 설문조사 결과를 분석하였다. 디지털 정보역량, 여가 기회 확대, 여가만족 및 삶의 만족을 4점 척도로 측정하였고, AMOS를 통해 경로 분석을 실시하였다.

Result

디지털 정보역량은 여가 기회 확대에 유의미한 영향을 미치며(경로계수 .29, p < .01), 여가 기회 확대는 여가만족(경로계수 .27, p < .01) 및 삶의 만족(경로계수 .32, p < .01)에 긍정적인 영향을 미친다. 특히, 디지털 정보역량의 여가 기회 확대에 대한 영향은 청장년층에서 노년층보다 유의미하게 큰 것으로 나타났다.

주요내용

Contents

I. 서론
II. 이론적 배경
III. 연구방법
IV. 연구결과
V. 결론
참고문헌

References (33)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-050-000035043