메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
백승주 (전남대학교)
저널정보
한국언어문화교육학회 언어와 문화 언어와 문화 제15권 제3호
발행연도
2019.1
수록면
155 - 190 (36page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to examine the reading subjects of Korean textbooks from the viewpoint of text-semiotics. In this study, we propose a two-step analysis procedure. The first step is to identify the characteristics of the communicators and to understand how the text is accepted by the communicators. Here, classroom situation, class situation, teacher and learner situations are analyzed. The second step is to analyze the text structure. In this step, the partial text is determined, and the communication function of the partial text is analyzed. Next, we will look at how language symbols and visual symbols are used, and how language symbols and visual symbols are related to each other. Finally, this paper analyzes the function of partial text in each class stage and attempts to understand what it means in teaching and learning. The advantages of text analysis using text-semiotics are as follows. First, the relationship between the language symbol and the visual symbol of the textbook can be grasped systematically. Second, textbooks can be analyzed in terms of ‘production’ and ‘acceptance’. Third, the problems of ‘input’ and ‘output’ in Korean textbooks can be grasped. Fourth, it can be judged whether the design of the textbook is appropriate.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (12)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0