유가경전 가운데 철학・문학・문화・음악예술 등의 분야와 적극적인 결합이 이루어진 경전으로 『시경』을 꼽을 수 있다. 본고는 『시경』 텍스트와 다른 유가경전간에 어떠한 상호 읽기가 발생하는지, 그리고 어떠한 맥락에서의 확장적인 읽기가 가능한지 논의하였다. 본고에서의 ‘다중 콘텍스트’라는 개념은 『시경』이 텍스트 자체에 국한되어 읽히지 않고, 『주역』 등 다른 유가경전의 의미맥락과 연계되거나 문학 감상, 음악, 의학 등의 맥락과 복합적으로 연계되는 특징을 강조하기 위해 사용된 것이다. 『시경』 텍스트를 다중 콘텍스트로 파악하는 구체적인 사례는 계덕해의 『시경』 읽기를 중심으로 삼았다. 계덕해의 문집에 소개된 『시경』의 다양한 상호읽기와 확장 읽기가 조선후기 『시경』 읽기의 다양한 관심을 집약적으로 보여주는 점과 계덕해의 『시경』에 대한 논의가 아직 학계에 본격적으로 소개되지 않은 점에서다. 본고에서 도출한 내용은 다음과 같다. 첫째, 『봉곡계찰방유집』에는 『주역』의 이치를 적용한 『시경』 내지 경전의 통합, 연계, 확장적 읽기 양상이 두드러지게 확인된다. 둘째, 계덕해는 주희 『시집전』의 『시경』 읽기와는 다른 『시경』 읽기에 관심을 보였다. 셋째, 계덕해의 『유집』 「경설」 부분의 적잖은 부분이 다른 문헌의 초록으로 확인, 또는 추정되는데, 이는 계덕해의 개인적인 경학적 관심을 읽는 데 유용할 뿐 아니라 당시 시대 배경에서의 경전 읽기 양상을 이해하는 데에도 중요하게 참고될 수 있다. 단, 문집의 불완전성은 계덕해의 『시경』 인식을 연구하는데 근본적인 어려움을 준다. 『계찰방유집』의 불완전한 편린을 통해 계덕해 『시경』 인식의 단면을 보고자 한 본고의 시도는, 본 연구의 한계와 가능성을 동시에 반영한다고 하겠다.
Among Confucian Classics, the Book of Songs is one of the scriptures that have been actively combined with the fields of philosophy, literature, culture, and music. This paper discusses how the mutual readings interact between the Book of Songs and other Confucian Classics, and in what context it is possible to be read extensively. This paper uses the concept of 'multi-context' in order to emphasize the characteristic of the Book of Songs which is not limited to the text itself, but linked to the meaning context of other valuables, such as meaning context of other Confucian Classics, or complexly connected to the context of literature appreciation or recognition. The specific case of grasping the Book of Songs in multiple contexts was focused on Gye, Deok Hae’s reading of the Book of Songs. Firstly, the various reciprocal readings and extended readings of Gye, Deok Hae introduced in his posthumous work show intensively the diversity that differs from the tendency and texture of the readings of the Book of Songs in the late Joseon Dynasty. Secondly, it was not introduced in academia yet. The contents derived from this paper are as follows. First, we find in the Bonggok-gyechalbang-yujib, the convergence, linkage, and extended reading patterns of the Book of Songs applying the ideology of the Book of Change. Second, Gye, Deok Hae was interested in the readings of the Book of Songs which is different from Zhu-xi’s Shijizhuan. Third, we can identify or estimate that there are some abstracts from other documents Gye, Deok Hae's mentions on Confucion Classcis in Yujib. Those abstracts are still useful for reading Gye, Deok Hae's personal interests as well as the scripture reading patterns in the background of the period. However, the imperfection of Gye, Deok Hae's anthology presents a fundamental difficulty in studying the perception of Gye, Deok Hae's the Book of Songs. We can say that this paper's attempt to see the part through the pieces contained in the Bonggok-gyechalbang-yujib reflects the limitations and possibilities of this study simultaneously.