본 연구의 목적은 일반대학 재학생을 대상으로 과외 사교육와 일반 사교육비의 규모와 결정요인을 분석하여 관련 정책의 개선 방안을 제안하는 것이다. 분석자료로서 2014년 11월부터 2015년 4월까지 일반대학 161개교의 재학생 5,965명을 대상으로 수집된 과외 및 일반 사교육비 자료를 활용하고, 연구방법으로는 분위회귀 모형을 적용하였다. 분석결과, 첫째, 대학생 1인당 월평균 사교육비는 약 270천원으로 일반 사교육비 205천원(76.2%), 과외 사교육비 65천원(23.8%)으로 구분되었다. 과외 사교육비 중 영어 사교육비의 비중이 65%이고, 일반 사교육비는 교육관련 사교육비 37천원(17.8%)과 교육 외 사교육비 169천원(82.2%)으로 구성되었다. 둘째, 과외 사교육비 지출 결정요인 분석결과, 영어 및 어학연수 관련 사교육비에 유의미한 영향을 미치는 변인은 전공계열과 가계 소득으로 나타났고, 특정 분위에서 강의만족도와 학생 1인당 교육비의 영향력이 유의미했다. 취업 사교육비는 성별, 전공계열, 가계소득, 복수전공 유무, 휴학여부에 영향을 받았다. 셋째, 일반 사교육비 지출 결정요인 분석 결과, 교육관련 사교육비에 성별, 전공계열, 가계소득, 대학 규모 및 소재지, 전공 교육과정 및 프로그램 만족도가 유의미한 영향을 주었고, 교육 외 사교육비에는 전공계열, 학교성적, 직장 및 아르바이트 소득 유무, 가계소득, 대학의 규모 및 소재지 등이 유의미한 영향을 주었다. 이러한 결과에 터한 정책적 시사점으로서 인문계열 학생들의 대학교육 만족도 제고를 위해 교육과정을 재구성하고 취업 준비를 위한 비교과 프로그램을 활성화할 것, 일반 사교육비 지출의 주요 결정요인인 부모와의 동거여부, 대학의 소재지 및 지역 여건, 전공 계열 등을 고려하여 학자금 및 생활비 대출 한도를 설정할 것, 저소득층 학생들의 주거비 및 교통비 경감을 위한 기숙사 시설을 확충할 것, 고등교육 단계의 주기적 사교육비 조사를 실시할 것 등을 제안하였다.
The purpose of this study is to identify the amount and the determinants of the private education expenditure of university students. The private education expenditure is composed of the expense for private tutoring and the expense for university education. The expense for private tutoring is divided into English and job preparation tuition fees. Also the private expense for university education consists of directly education-related expenses and indirectly education-related expenses. This study applies the method of the quantile regression analysis. The results of the analysis shows that the private tutoring expenditure is significantly associated with the college major, parents’income, participation in job, and the level of satisfaction with the job support program of the college. On the other hand, the private expense directly related with university education is strongly affected by the gender, major, parents’ income, location and size of the universities, the amount of scholarship. The private expense indirectly related with university education is significantly associated with the major, parents’ income, location and size of the universities, The policy implications based on the results of this study are as follows: First, it is necessary to reconstruct the curriculum and to provide various programs to prepare for the employment of the humanities students. Second, It is important to establish the student loans and loan limit of living expenses considering the location of the university, local conditions, and the major. Finally, government should expand the dormitory facilities to reduce housing and transportation expenses for low-income students, and should conduct periodic private education expenses survey at the tertiary education level