양념채소인 대파는 식탁에 없어서는 안 되는 기본 식재료이다. 대파는 대량으로 유통되는 대표적 농산물로서 주산지에서 가락 시장으로 출하되어 유통되는 비중이 높아(‘18년 33.9%) 물류체계 선진화가 무엇보다도 중요한 과제다. 지금까지 대파는 산지에서 50∼55% 가량은 ‘무단(단으로 묶지 않음)’으로 운송해 가락시장 인근 작업장에서 1㎏ 단묶음 작업을 하여 출하하는 형태와 45∼50% 가량은 산지에서 수확⋅조제⋅선별 후 1㎏ 단묶음 작업해 출하하는 형태로 구분된다. 이러한 비포장의 산물로 출하된 대파가 가 락시장에서 차상거래 됨에 따라 판매가 끝나는 다음날 03∼04:00까지 차량이 시장에 장시간 대기하여 그에 따른 시장의 혼잡가중 과 유통의 지체로 신선도 저하 등의 문제를 유발하였다. 이러한 여러 문제의 개선을 위해서 가락시장은 ‘18년 10월부터 대파의 10 ㎏ 묶음 포장화(1㎏×10단)를 비롯해 파렛트 단위로 출하하고, 이를 지게차로 하역하는 하역기계화로 전환해 10㎏ 비닐(망)포장이 나 박스포장 단위가 아니라 파렛트 단위로 경매하는 하차거래를 추진하였다. 본 연구의 목적은 산지부터 가락시장까지 대파의 유통체계 전환(비포장⋅차상거래→ 파렛트화⋅하차거래)에 따른 유통현황 분 석(<그림 7>→ <그림 8>)과 과제의 파악, 그리고 하차거래 시행 전후의 물류비 비교분석과 그에 따른 기대효과를 살펴보았다. 본 연구의 핵심이라고 할 수 있는 출하 방법별 물류비 분석결과에 의하면, <표 13>에서 보듯이 대파의 산지(강원 평창)→ 가락 시장으로 8톤 트럭운송의 경우, 비포장⋅차상거래는 총물류비가 3,689,000원(A), 10㎏ 비닐포장+ 파렛트화(B)는 4,349,600원(B), 10 ㎏ 골판지상자포장+파렛트화(C)는 4,389,600원으로 산정되었으며, 이를 1㎏당 비용으로 환산 시, 각각 527원, 544원, 686원으로 분 석되었다. 대파의 파렛트 출하에 따라 기존 방식에 비해 1㎏당 각각 17원(B-A), 159원(C-A)의 물류비가 증가되었지만, 상품성 향 상, 철저한 선별, 거래 편의성 증가에 따라 1㎏당 대파의 출하자 수취가격이 각각 366원(B-A), 689원(C-A) 증가된 것으로 분석되어 하차거래 시행이 바람직한 것으로 추정된다. 대파의 출하와 거래가 새로운 방식으로 개선됨에 따라 <표 16>에서 보듯이 우선, 출하단계의 상차시간 단축(2시간→ 10분), 출 하차량의 판매⋅분산까지의 대기시간 단축(평균 7∼8시간→ 10분으로 약 98%↓), 전문 화물운송업체(3PL)에 의한 운송비의 인하(5∼ 20%)를 들 수 있다. 다음으로 도매단계에서는 출하자의 대파 수취가격이 44%정도 상승해 파렛트 출하에 대한 동기부여 및 도매시 장 대파 하역의 기계화로 하역원의 다른 품목으로의 작업 전환과 근로자 삶의 질 개선이 이루어질 것으로 기대된다. 마지막으로 소매단계에서 대규모거래처로 분산시간의 단축 및 파렛트 단위 거래로 판매가 용이한 점을 들 수 있다. 그 외에 대파 경매장 공간 효율의 향상(35%)과 가락시장 파렛트출하율의 지속적 견인(‘16년: 10.6%→ ‘17년: 21.5%→ ‘18년: 33.5%) 등의 효과가 기대된다. 물류 선진국이라 할 수 있는 일본⋅EU가 대파의 포장을 위해 반복사용 용기를 이용한 물류비 절감과 친환경을 위해 적극 노력 을 기울이고 있다는 사실을 고려하면, 이는 향후 연구의 과제로서 충분한 가치가 있다고 생각된다. 이상으로 살펴본 ‘대파의 물류 선진화 과제와 발전 방안’의 주요 성과를 토대로 향후 과제 연구의 진척이 이뤄지면, 대파를 비 롯한 청과물 유통의 효율화에 보다 유용하게 활용될 것으로 기대된다.
Welsh onions (green onions) are an essential ingredient for Korean dishes. According to the previous study, the welsh onions were distributed and handled in large quantities and shipped from the original production area to the Garak whole market. Therefore, making the logistics system more efficient is the key to improving product quality. In the past, there were two main distribution systems. In the first method, green onions are directly delivered to Garak whole market without any packaging and the bundle work is performed in places near the market. In the second method, green onions are prepared, sorted and packaged locally and the packaged ones are delivered to the market. When it comes to the first methods, distribution time is frequently delayed and congestion in the market is generally increased. As a result, quality of the product is deteriorated. To solve the problem, from October, 2018, Garak whole Market started to package welsh onions in 10㎏ boxes or vinyl(nets) bundle:1㎏×10tier and to ship it in units of pallets. After that the products loaded and unloaded with mechanized machinery, such as fork-lifts. To analyze the expected effects of the change of the distribution system from the previous methods to newly adapted pallet system, the distribution status and logistics cost were compared. According to the logistics cost analysis by shipment methods, compared to the first unpacking method, the logistics cost for pallet shipping have increased. In other words, when shipped in a pallet of 10kg of plastic packaging, the cost increased by 13 Korean won per 1kg. In addition, logistics costs increased by 159 Korean won per 1kg when the welsh onions packaged in 10kg cardboard boxes. As the system of shipments and transactions was improved, the loading time is reduced from 2 hours to 10 minutes, the total waiting time of shipping vehicles was reduced from 8 hours to 10 minutes which is approximately 98% reduction. Furthermore, introduction of specialized freight forwarder (3PL) reduced total shipping costs up to 20%. In the retail stage, the time required for distribution to large-scale customers was shortened, and the sales of pallets became easier. At the wholesale stage, the final price of welsh onions rose by 44%. This is expected to motivate pallet shipments and improve the quality of life for workers who unload the products to the wholesale market. In addition, the space efficiency of the green onion auction hall is expected to improve and the pallet shipment rate of Garak whole market is also expected to increase continuously. The development and application of reusable containers will not only lead to a reduction in total logistics costs, but also can be expected to become an environmentally friendly logistics system. Therefore, it can be concluded that it is worth building a pallet shipment system. The result of this study suggested that the logistics improvement by using pallet for agricultural products could be more useful for efficient distribution of fruits and vegetables including green onions.