코로나19의 세계적인 확산으로 이동의 제약과 사회적 거리두기, 격리, 방역지침의 일상화가 지속되면서 우리 사회는 전체적으로 생활양식의 변화를 맞이하고 있다. 특히 밀폐된 공간 안에서 대면접촉을 전제로 이루어지던 문화예술분야는 공연장의 잇따른 휴관과 공연 취소의 반복으로 매출액이 급감하면서 위기의 상황에 직면해있다. 이러한 전례 없는 위기 상황에 대응하기 위해 공연예술계는 디지털 기술의 접목을 통한 온라인 공연의 활성화라는 변화를 시도하는 중이다. 그러나 급격하게 변화를 맞이한 국내의 공연예술 분야는 아직까지 구체적인 온라인 공연의 수익구조가 없다. 이 문제점을 개선하기 위해서는 온라인 공연의 서비스품질과 수익에 대한 연구와 방안 마련이 필요하다. 공연의 영상화는 기존의 시간과 공간의 제약이라는 특성을 뛰어넘어 새로운 현상으로 관객과 제작자 모두에게 상호소통과정을 바꾸어놓았다. 관객은 물리적 공간과 정해진 시간에 함께 모여 공연을 관람하는 경험이 아니라 개인적 공간에서 스마트기기를 활용하여 편안한 시간에 접속해 공연을 관람하게 되었다. 또한 예술의전당, 세종문화회관, 영국의 디지털 시어터, 미국의 브로드웨이 등의 공연 단체 및 극장들은 온라인 공연 상영 서비스를 제공하는 중이다. 이러한 문화예술의 관람과 소비는 공연예술의 대중화 현상과 함께 관객저변의 확대로 이어지고 있다. 이에 본 연구에서는 온라인 뮤지컬 공연의 서비스 품질(온라인 영상품질, 편의성, 실시간 상호작용성, 기술성)이 공연관람 만족도, 티켓구매의도, 재관람의도에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과 온라인 뮤지컬 공연의 서비스 품질 요소인 온라인 영상품질, 편의성, 실시간 상호작용성, 기술성은 공연관람 만족도, 티켓구매의도, 재관람의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타내었다. 따라서 공연예술의 홍보효과 및 관객 저변의 확대 시도에 온라인 뮤지컬 공연이 긍정적인 효과를 조성할 수 있으며 티켓 수익 창출면에서도 유의미한 영향을 미칠 수 있을 것으로 판단된다.
Since the restriction of movement, social distancing, isolation, quotidian guideline on prevention of contagion has continued due to global expansion of Corona 19, our society is undergoing whole change in life style. Especially, the cultural art area which mainly depended on interpersonal contact in closed space faces crisis as sales volume radically decreases owing to continuous closure of performance halls & repetitious cancellation of performance. To cope with such unprecedented crisis, performance art area is attempting variation, that is, activation of online performance by connecting digital technology. In such drastic change, however, domestic performance art area still has no revenue structure of specific online performance. To solve this problem, it is necessary to study on service quality & revenue of online performance & to prepare method. Transcending the characteristics, the restriction of existing time & space, the visualization of performance, a new phenomenon has changed the course of interaction for both audiences and producers. Instead of watching performance together by gathering in physical space at designated time, audiences watch it by connecting at convenient time in their personal space by using smart instrument. Further, performance group & theaters such as Art Center, Sejong Cultural Hall, Digital Theater in UK, Broadway in US, etc are providing online performance screening service. Viewing & consuming such culture art is expanding the base of audiences with the popularization of performance art. Thus, this study analyzed the influence which service quality(online video quality, convenience, real-time mutual interaction, technology) of online musical performance has on satisfaction in viewing performance, intent to buy tickets, intent of repetitious viewing. According to analysis, the service quality factors of online musical performance, online video quality, convenience, real-time mutual interaction, technology are found to have significant influence on satisfaction in viewing performance, intent to buy tickets, intent of repetitious viewing. Thus, it is judged that online musical performance may have affirmative effect in publicity of performance art, the attempt to expand the base of audiences and may significantly influence box-office record.