[목적] 본 연구는 골프참가자의 특성에 따른 참여동기와 만족도를 분석하여 변인 간의 관계를 규명하고, 이를 통해 스포츠 산업시장의 기초적인 마케팅자료를 제공하는데 그 목적이 있다. [방법] 이를 위해 600명의 골프 참가자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 수집된 자료는 SPSS를 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, t-test, 일원배치분산분석, 상관관계분석, 중다회귀분석을 실시하였다. [결과] 도출된 결과를 살펴보면 참가자 특성별로 참여동기와 만족도 하위변인 간에 유의한 차이를 나타냈고, 심리적 만족은 참여동기의 모든 하위요인에 영향을, 휴식적, 교육적, 사회적, 환경적만족은 지적, 사회적, 효능동기에 영향을 받았으며 신체적 만족은 지적, 효능동기에 영향을 받았다. [결론] 이와 같은 결과로 골프 참가자의 특성은 참여동기와 만족도에 영향을 미치는 중요한 변수이며, 참여동기에 따라 만족도는 영향을 받는 것을 알 수 있었고, 이는 골프산업에서 마케팅의 기초 전략수립과 다양한 고객응대 서비스를 마련하는데 하나의 근거로써 활용될 수 있다고 판단된다.
[Purpose] This study was for having ideas about the analysis of participation motive and satisfaction according to golf participants features, investigating relationship with factors, and providing basic marketing references of sports industry field. [Method] The survey was investigated on 600 people that play golfs usually. Surveys were analyzed by the statistics computer program SPSS for showing frequency analysis, exploratory factor analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis. [Result] Examining the result, there were differences in sub-varibles of participation motive and satisfaction on characters of participants. Also psychological satisfaction was affected by participation motive, all other subfactors, and relaxational, educational, social, environmental satisfaction was affected by intellectual, social, effectance motive, and physical satisfaction was affected by intellectual, effectance motive. [Conclusion] As a result, participants features were important factors which could affect participation motive and satisfaction. Satisfaction was affected by participation motive. This could be a basis that would provide various marketing strategy and customer service.