현금을 사용하지 않는 전자적인 방식의 지급결제는 전자결제(electronic payment), 디지털결제(digital payment), 혹은 비현금결제(cashless payment) 등 다양한 명칭으로 불린다. 중국의 전자결제금액과 소비규모는 모두 증가세를 보이고 있다. 일반적으로 소비는 소득의 함수로 여겨지는데, 소득수준 이외에 소비에 영향을 줄 수 있는 요인을 발견한다면 소비 진작을 통한 경제성장 촉진을 더욱 효과적으로 추진할 수 있다. 중국의 전자결제 방식과 소비의 관계를 실증적으로 분석함으로써, 전자결제의 소비촉진효과 존재 여부를 알아보고, 향후 중국의 스마트 소비 생태계 구축의 효과도 미리 예상해 볼 수 있다. 본 연구에는 전국 시계열과 지역 패널 두 가지 자료를 이용하여, ARDL모형과 패널회귀모형을 통해 중국의 전자결제가 내수 소비에 미치는 영향을 분석하였다. 중국을 대상으로 한 연구 중에서도 전자결제와 소비의 관계에 대해 전국 자료를 이용한 시계열 분석과 지역 자료를 이용한 패널 분석을 동시에 수행한 연구는 거의 없으며, 두 자료의 동시 분석을 통해 더욱 실제 상황을 잘 설명할 수 있는 연구 결과를 도출해 낼 수 있다는 점에서 본 연구는 의미를 가진다. 전국 시계열 분석 결과, 전자결제금액의 증가는 전체 사회소비와 1인당 가계소비지출을 모두 촉진하는 것으로 나타났다. 전국을 31개 성시로 나누어 분석한 패널회귀 추정계수는 전국 시계열 분석과 유사한 결과값이 도출되었으나, 각 지역을 다시 도시 및 농촌으로, 또 소득수준별로 구분하여 분석한 모형에서는 각기 다른 결과들이 도출되었다. 중소득이나 저소득 지역보다는 고소득지역에서 소비가 전자결제에 더 민감한 영향을 받는 것으로 나타났지만, 한편으로는 전자결제의 보편화가 도시와 농촌의 소비격차를 축소시키는 역할을 하는 것으로 판명되었다. 전자결제의 확대가 소비에 정(+)의 효과를 발생시킨다는 본 연구의 분석결과는 한국에도 시사하는 바가 크다. 세계적 보호무역 추세와, 코로나 19로 촉발된 글로벌 불경기는 대외 의존도가 높은 한국경제의 성장에 큰 장애로 작용하고 있다. 그럼에도 불구하고 우리는 지속적인 경제발전과 국민생활수준 향상을 위해서 새로운 경제발전 동력을 찾아야 하며, 결제 방식을 포함한 경제의 디지털화가 그 돌파구가 될 수 있다. 결제방식이 소비에 정(+)의 영향을 미친다면, 그 영향의 메커니즘과 경로를 더욱 자세히 연구하여 시너지 효과를 확대시켜 소비자의 경제활동 편의성 향상과 국민경제의 발전 가능성을 동시에 촉진할 수 있다.
Electronic payments that do not use cash are called by various names such as electronic payment, digital payment, or cashless payment. The amount of China’s electronic payments and the domestic consumption are both on the rise. Consumption is generally regarded as a function of income. If we discover factors that may affect consumption other than income, we can more effectively promote economic growth through boosting the consumption. By empirically analyzing the relationship between electronic payment and consumption, it is possible to find out whether there is a consumption promotion effect of electronic payment, and to predict the effect of building a smart consumption ecosystem in China in the future. In this study, the effect of electronic payments in China on domestic consumption was analyzed through the ADRL model and the panel regression model, using data from both a national time series and a regional panels. Among the studies in China, few studies have performed both a time series analysis using national data and a panel analysis using regional data. This study is meaningful in that simultaneous analysis of the two data can produce better results. As a result of the nationwide time series analysis, it was found that the increase in the amount of electronic payments promoted both total overall consumption and household consumption per capita. The panel regression estimation coefficient, which was analyzed by dividing the country into 31 provinces and cities, yielded similar results to that of the national time series analysis, but different results were derived in the model that analyzed each region again into urban and rural areas and by income level. Consumption was found to be more sensitive to electronic payment in high-income regions than in middle-income or low-income regions, but on the other hand, it was found that the universalization of electronic payments played a role in narrowing the consumption gap between urban and rural areas. The analysis results of this study that the expansion of electronic payments has a positive effect on consumption have great implications for Korea as well. The global trend of protectionism trade and the global recession triggered by Covid-19 are acting as a major obstacle to the growth of the Korean economy, which is highly dependent on foreign countries. Nevertheless, we must find new economic development engines for continuous economic development and improvement of people's living standards, and the digitalization of the economy, including payment methods, can be a breakthrough. If the payment method has a positive effect on consumption, the synergy effect can be expanded by studying the mechanism and path of the effect in more detail, thereby simultaneously promoting the convenience of consumers' economic activities and the possibility of developing the national economy.