메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김서윤 (대구예술대학교)
저널정보
한국무용교육학회 한국무용교육학회지 한국무용교육학회지 제27권 제4호
발행연도
2016.1
수록면
171 - 187 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to explore the naturalness of Young-ga-mu-do, and to explain the real practice of Young-ga-mu-do, especially focused on the principle and characteristic. The interpretational frame of concepts are the Korean traditional idea, Um-yang(陰陽)&O-haeng(五行). Young-ga-mu-do is to chant a long sound, and sing a song, and then even with faster singing to dance and jump. The Um-yang are made by separating and combining itself of Taeguk(太極). And the O-haeng are known as the vital components of the universe in the Eastern philosophy; water(水), fire(火), wood(木), metal(金), and earth(土) are. Young(詠), Ga(歌), and Mu-do(舞蹈) have five sounds; Um[um], A[ɑ], Eo[ə], Yi[i:], Woo[u:]. These five sounds start from the five viscera(of spleen, lungs, liver, heart and kidneys) and are drawn up following a breath-way in curve. By pulling up the breath from Hadanjeon(下丹田) and moving the body in curve(궁글리기), the breath can come out drawing a curve way. This curved way of the breath symbolize Taeguk-line. The pitch of the melody represents Um-yang; the high sound is Yang, the opposite low sound is Um. Conclusively explained that Young-ga-mu-do has three principles; first, interaction between mind, gi(氣), and body, second, the harmony of Ohaeng of the body, third, Shinmyeong(神明). The characteristic of it is naturalness in one word. Specifically, the vibration of the five viscera by breathing, repetition of the same melody, freedom and naturalness, and wholistic solve by beating the body.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0