메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이지혜 (숙명여자대학교)
저널정보
한국언어문학회 한국언어문학 한국언어문학 제97호
발행연도
2016.1
수록면
301 - 337 (37page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper presents the acquisition process in L2 Korean learners with regards to narrative skills. Data from 55 adult Korean learners acquiring Korean as their second language (L2) were used to investigate their narrative structures and interlanguage. Narratives were elicited through a film retelling task, usingAlone and Hungry segment fromModern Times and the data was analyzed with Stein & Glenn(1979)’s Story Grammar and Mean length of Utterance. The results showed adult leaners' narrative skills are mostly in the process of development along with their Korean language skills. However, the results also show adult learners construct a fine narrative structure even with their insufficient Korean language skills with the help of narrative universality. Furthermore, learners' interlanguage shows they use more words, morphemes, and cohesive devices as their Korean language skills developed. Based on the results of this study, empirical implications for the improvement of L2 narrative skills are discussed.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0