메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
곽수진 (유타대학교) 강현화 (연세대학교)
저널정보
연세대학교 언어연구교육원 한국어학당 외국어로서의 한국어교육 외국어로서의 한국어교육 제49권
발행연도
2018.1
수록면
1 - 30 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This research investigated how native English speakers incorrectly use cohesive devices when speaking Korean, impeding communication. Specific cohesive devices analyzed in the transcripts included connective endings, conjunctive adverbs, and reference & substitution. The result of this study is as follows: First, there is an overuse of the connective ending '-고'. Instead of using the most appropriate ending within the lengthy list of Korean connective endings, participants almost solely use '-고‘ whether of not they intend to list or order. In addition to the incorrect overuse of '-고, -(으)면, -아/어서' there is often the inaccurate placement of this device at the end of the sentence instead of between the two clauses. Second, learners excessively use conjunctive adverbs as filler words, instead of their predetermined meanings. Such excessiveness prevents clear and concise communication. Finally, the rate of reference & substitution errors is highest due to language transfer. The results suggest that KFL learners in the U.S. need to acquire a better understanding of and more accurately use the extensive range of connective endings and conjunctive adverbs, while being more cognitively aware of reference & substitution and more intentional in its implementation. This is best accomplished through comparing and contrasting the structure of students' native language and Korean.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0