메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이은하 (고려대학교 지혜과학연구센터)
저널정보
연세대학교 언어연구교육원 한국어학당 외국어로서의 한국어교육 외국어로서의 한국어교육 제50권
발행연도
2018.1
수록면
203 - 242 (40page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The present study aims at investigating the effect that grammaticality of the sentences has on accuracy, response time and self-reported use of explicit knowledge as the basis of their judgment when performing grammaticality judgment tasks (GJTs). Half of thirty intermediate or advanced L2 speakers of Korean performed a GJT while generating random numbers as a secondary task, whereas the other half of them judged sentences without a concurrent random number generation task. The results revealed (1) the lower accuracy rates on the grammatical section than the ungrammatical equivalent of a GJT with the secondary task, (2) no statistically significant difference in response time between two types of grammaticality, and (3) more self-reported use of explicit knowledge on the ungrammatical section than the grammatical equivalent of a GJT without the secondary ask. These findings suggest judgment on ungrammatical sentences and concurrent performance of both a GJT and a secondary task would strongly encourage L2 learners to retrieve explicit and implicit knowledge, respectively.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0