연구목적 : 본 연구는 금융기관 내부보안서비스품질 척도를 개발하여 타당도와 신뢰도를 검증하고나아가 각 금융기관 종사자들의 보안의식 정도를 규명하는데 있다. 연구방법 : 이 연구는 2018년서울시 소재 W금융기관에 종사하고 있는 은행원을 모집단으로 선정한 다음 유의표집법(purposive sampling)을 이용하여 최종분석에 사용한 자료는 250명이다. 내부보안서비스품질 측정도구는 문헌고찰, 개념적 정의 및 설문지 초안 작성, 전문가 회의, 예비검사 및 본 조사, 설문지의 타당도 및 신뢰도 검증 등의 과정을 통하여 개발되었다. 이 연구에서는 탐색적 및 확인적 요인분석을 통해 공감성, 유형성, 신뢰성, 보안성 등의 4개 요인을 추출 하였다. 통계처리는 SPSSWIN 24.0 프로그램을 활용하여 빈도분석, 요인분석 및 신뢰도 분석, 상관분석, 일원변량분석 등을 실시하였다. 결론 : 결론은 다음과 같다. 첫째, 내부보안서비스품질 척도의 타당도는 매우 높다. 즉, 내부보안서비스품질 구성 요인은공감성, 유형성, 신뢰성, 보안성 등으로 탐색․확인되었으며, 공감성 요인의 설명력이 가장 높다. 둘째, 내부보안서비스품질 척도의 신뢰도는 매우 높다. 즉, 내부보안서비스품질 문항과 영역간, 문항과 전반적 내부보안서비스품질간의 상관정도가 매우 높으며, 내적일관성 신뢰도 Cronbach's α 값이 .910 이상이다. 공감성은 금융기관 내부보안서비스품질의 결정적 구성요인 이다. 셋째, 내부보안서비스품질은 월수입 200만원 미만의 집단에서 공감성, 보안성에 대한 인식이 높다. 반면 200-300만원 집단에서는 신뢰성에 대한 인식이 높다. 이상의 내용을 종합해 보면, 내부보안서비스품질 척도는 금융기관의 보안관련 업무의 효율성을 증대를 위해 경험적으로 매우 타당하고 신뢰할 수 있는 측정도구임을알 수 있다.
Pupose : This study is designed to develop a measure of Internal security service quality for financial institutions to verify their validity and reliability, and to further identify the security awareness among employees of the financial institutions. Methods : In 2018, this study selected bankers working for W financial institution in Seoul as a population and used the purposive sampling to conduct the final analysis with 250 data. The Internal security service quality measuring tools were developed through the process of document review, conceptual definition, draft questionnaire, expert meetings, preliminary/main surveys, and verification of validity and reliability of questionnaire. In this study, exploratory and confirmatory factor analysis is conducted and four factors were extracted: sympathy, materiality, reliability, and secureness. Statistical process conducted frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation and one-way variable analysis using SPSSWIN 24.0. Conclusion : The conclusions are as follows: First, the adequacy of the Internal security service quality scale is very high. In other words, the factors that comprise the quality of the security service were searched for and verified for sympathy, materiality, reliability, and secureness; the sympathy factor has the highest level of explanation. Second, the reliability of the Internal security service quality is very high. There is a high correlation level between Internal security service quality statements and areas, between statements and overall Internal security service quality, and the internality confidence of Cronbach’s α is .910 or higher. In this sense, the sympathy factor is a critical component of the Internal security services quality for financial institutions. Third, the recognition of sympathy and secureness factors is high among those who have monthly income of less than 2 million won. On the other hand, people, who have monthly income of 2 – 3 million won, has high recognition of reliability factor. Summarizing the above, the Internal security service quality measure is an empirical and reliable measurement tool for increasing security-related work efficiency of financial institutions.