본고는 중국의 현대성 논쟁 및 아시아 상상을 살펴, ‘감성적 근대’ 모색에 이해를 제공하려는 차원에서 기획되었다. 그 시론적 접근으로 본고는 중국 신좌파 왕휘의 ‘반현대성적 현대성’ 이론과 ‘조공시스템’에 기반을 둔 아시아 구상, 그리고 이에 대한 비판을 소개하는 데에 초점을 맞추었다. 논쟁의 쟁점은 대체로 ‘지금-여기’ 중국이 자본주의인가의 여부, 부패 원인에 대한 진단, 모택동 시대에 대한 평가, 서구적 가치에 대한 평가, 전지구화에 대한 시각 등으로 요약할 수 있다. 이들은 대체적으로 서구를 중국발전의 직접적인 모델로 삼아서는 안 된다는 것과, 서구의 지식을 본토의 지식으로 전환해야 한다는 데에는 동의를 이룬 듯하다. 그러나 구체적인 문제에 대한 자유주의적 시각과 좌파적 시각의 차이가 뚜렷해짐으로써, 현재 중국사회 분석과 미래에 대한 공통의 인식틀은 사라진 것으로 보인다. 신좌파 왕휘는 ‘현대성에 반하는 현대성’ 이론을 통해 자본주의와 사회주의에 대한 이중적 성찰을 시도하였다. 그는 중국사회의 공적 영역의 축소, 불평등에 대한 비판, 사회주의 및 그 문화에 대한 성찰을 통해 중국문제를 새롭게 사고하게 해주었다. 동시에 전지구적 자본주의 시야로 중국의 문제를 새롭게 사고할 수 있도록 담론의 지평을 확장시켰다. 그리고 현대와 전통, 사회주의와 자본주의, 시장과 국가라는 이분법적 이데올로기를 해체하는 데에 적지 않은 기여를 했다. 이와 동시에 그의 이론은 많은 문제점이 노출되어 지적되거나 비판되었다. 문혁과 모택동에 대한 긍정적 평가와 대중민주 주장 등은 인간의 존엄성과 인권문제를 소홀히 한다는 비판에 직면했다. 그리고 시민보다는 국가의 권위를 인정하는 그의 입장은 일당전제의 합리성과 우월성에 대한 동의로 비춰진다. 따라서 그가 현대성의 핵심으로 강조하는 비판성은 문제적일 수밖에 없다. 비판은 기성의 권위나 관력과의 상대적 독립성에 의해 확보되고, 그 관건은 국가와의 거리두기에 달려 있다. 특히 왕휘의 아시아 구상은 매우 위험스러운 생각이라 할 수 있다. 물론 그것이 오리엔탈리즘에 입각한 중국에 대한 외부의 편견을 벗겨내고, 아울러 전지구적 자본주의 세계체제에서 ‘아시아’를 재구축해야 할 필요성에서 제기된 것으로 이해는 된다. 그러나 문제는 그의 시도가 과거 제국체제에서 행해졌던 조공체제의 현재적 재해석을 통한 중국문명 재구축 의도로 읽힌다는 점이다. 따라서 아시아 구상은 중심-주변의 관계로 전개된 조공체제에 대한 역사적 성찰을 전제로 해야 할 것이며, 나아가 중심보다는 주변의 시각에서 아시아를 구상해야 할 것이다. 그래야만 신중화주의적 질서의 재구축이라는 혐의에서 벗어날 수 있을 것이다.
This study is purposed to give some understanding of ‘modernity of emotion’ by reviewing arguments on Chinese modernity and new Asian imagination. As an introductory approach, the study focuses on the New Left, Wang Hui’s conception of Asia based on ‘Antimodern modernity’ theory and ‘Tributary system’, and introduction of criticism for that. The major issue of the arguments can be summarized as ‘now-here’ China is capitalistic?, the evaluation of the cause of corruption, the Mao Zedong era and Western values, and a view of globalization. There seems to have been an agreement that the West should not be a direct model for Chinese development, and Western knowledge should be converted into Mainland one. But, there was a clear difference in specific points between the Liberal and Left view, which means that a common cognition of the analysis on current Chinese society and its future has gone. Wang Hui tried dual introspection on capitalism and socialism through his ‘antimodern modernity’ theory. He showed a way of new thinking of the Chinese problem through reducing the public area in China, criticism for inequality, and socialism and introspection on the culture. And he also let the discourse widened enough to see the Chinese problem newly from a view of global capitalism. He made considerable contribution to deconstruction of dichotomous ideology like modern vs tradition, socialism vs capitalism, and market vs state. But his theory revealed quite a few problems, getting pointed out and criticized. His positive evaluation of the Cultural Revolution and Mao Zedong, and argument of public democracy met criticism which they neglected a question of human dignity and human rights. His attitude which put the authority of the State before that of the public was regarded as his consent to the rationality and superiority of the One Party Rule. Thus, the criticism he emphasized as the core of modernity is quite problematic. It is because criticism can be secured by relative independence from existing power or authority, and depends on keeping a distance from the State. Especially, Wang Hui’s conception of Asia may be quite dangerous. Of course, it can be understood that it was presented to remove the prejudice of China from the outside based on orientalism and to reconstruct “Asia” under the global capitalistic system. But what matters is that his attempt is read as the intension to reconstruct Chinese civilization through modern reinterpretation of the tributary system performed in old emperor systems. Thus, it is required for the conception of Asia to make historical introspection of the tributary system developed under center-periphery relationships, further Asia from a view of the periphery rather than center. By doing so, it is possible to get out of the suspicion of reconstruction of Sino-centric world order.