배경 및 목적: 학령전 다문화가정 아동이 한국어의 대표적인 문법형태소인 조사를 습득, 발달시켜가는 과정에서 보이는 특성을 살펴보기 위하여 학령전 다문화가정 아동과 일반가정 아동의 조사 산출 능력을 비교하였다. 방법: 학령전 다문화가정 아동과 일반가정 아동 각각 20명씩 총 40명을 대상으로 주격조사 ‘-이/가’, 목적격조사 ‘-를’, 부사격조사/처소 ‘-에서’, 부사격조사/도구 ‘-(으)로’, 부사격조사/수여 ‘-한테’, 보조사 ‘-도’, ‘-는’, ‘-만’ 산출 능력의 집단 간 차이를 비교하기 위하여 격조사 5개의 조합과 보조사 3개의 조합에 대해 각각 다변량분석을 실시하였다. 결과: 다문화가정 아동은 일반가정 아동에 비하여 격조사 산출의 수행력이 유의하게 낮았으며, 보조사 산출의 수행력 역시 유의하게 낮았다. 논의 및 결론: 다문화가정 아동은 표준화된 언어 선별검사에서 정상발달 범주에 속하는 것으로 평가되었지만 생활연령이 유사한 일반가정 아동과 비교하여 조사 산출 수행력이 유의하게 낮았다. 다문화 가정 아동의 언어발달과 관련하여 초기의 문화적, 언어적 환경의 중요성에 대해 논의하였다.
Background & Objectives: In the present study, the production of case particles and semantic particles of children from multi-cultural families (MCF) and non-multicultural families (NMF) was investigated. Methods: Forty children aged 4 to 5 years participated in the present study: 20 children from MCF and 20 children from NMF. The children were of the same chronological age and language age according to the standardized screening test. Twenty-four pairs of pictures were used to elicit five types of predetermined case particles, ‘i/ga’, ‘lul’, ‘ro’, ‘eseo’ ‘hante,’ and three semantic particles, ‘do’, ‘nun’, ‘man.’ The two pictures of a pair were designed to elicit two sentences with the same structure. After the investigator described one picture of a pair, the children were asked to describe the other. For the data analysis, two multivariate analyses of variance (MANOVA) were performed to explore group differences across the five case particles and three semantic particles. Results: The MANOVA of the five case particles revealed a significant effect between groups, with the children from MCF showing inferior performance for the combined dependent variables than the children from NMF, while the MANOVA of the three semantic particles revealed a significant effect between groups, with the children from MCF showing inferior performance for the combined dependent variables than the children from NMF. Discussion & Conclusion: The children from MCF produced fewer case particles and semantic particles than the children from NMF, although they showed similar scores on the standardized test. Implications for cultural factors unique to MCF are discussed in the present study.