본 연구의 목적은 성역할 이미지의 변화된 모습이 TV 광고에 어떻게 반영되고 있는지를 확인하기 위함이다. 1993년과 2003년, 그리고 2012년의 약 10년간의 시기적 간격에따라 TV광고 속 여성 모델의 이미지가 어떻게 변화되어 왔는지를 확인하기 위해 내용분석을 진행하였다. 본 연구에서는 음료 및 기호식품, 제약 및 의료, 패션, 화장품 및 보건용품 등의 4가지 업종에 따른 광고물을 분석하였는데, 그 결과 전체적으로 각 업종별TV광고에 묘사된 여성 모델의 성역할 이미지 유형에는 차이가 있는 것으로 나타났다.
여성 모델 연령의 경우 과거 10대, 20대, 30대가 주를 이루었는데, 2012년에는 30대여성의 광고 등장 비율이 보다 늘었고, 10대는 감소하였다. 또한 최근으로 올수록 40대이상의 고연령층이 등장하는 경우가 많아졌다. 다른 사람과의 관계 속에서 여성을 묘사하기보다는 독립적인 모습으로 묘사하는 경우가 증가하였다. 역할로 보면, 주부/아내나 어머니의 역할은 감소한 반면, 비전통적인 여성상의 역할은 증가한 것으로 나타났다. 제품과의 관계에 있어서도 1993년에는 장식적인 역할이 주를 이루었으나, 2012년에서는 제품의 사용에 직접 참여하는 역할이 주를 이루고 있었다. 등장 배경의 경우, 과거 가정 내부를 배경으로 하는 경우보다 가정의 외부나 가정 밖의 공간을 배경으로 하는 경우가 많이 나타났다. 이러한 연구결과는 광고에서 나타나는 여성의 성역할 이미지가 과거에 비해 확연하게 달라지고 있음을 보여주는 것으로 정리된다.
The purpose of this study is to see how the figure of the changed image ofthe gender role is being reflected in TV commercials. In order to see how theimage of the female models in the TV advertisement has changed in the intervalof about 10 years in 1993 and 2003, and in 2012, the content analysis was carriedout. In this study, we analyzed four different industry-based advertisements,which is beverage and favorite food, pharmaceutical and medical care, fashion,cosmetics, and health supplies, but the result, generally, was drawn that there's adifference in female model's types of image of the gender role.
As in the age of the female models, teens, 20s and 30s was the main in thepast, but in 2012, women in their 30s' appearance rate in commercials wasincreased, while teens' rate decreased. In addition, the high age group in their 40sor more has appeared more than in the past. Rather than depicting a woman in arelationship with others, the case depicted in independent figure has increased.
While the role of wife/housewife or mother has decreased, the role of women's nontraditional image has increased. Also in relation to the product, in 1993,decorative role was primarily, but in 2012, direct use of the product becameprimary. In the background case, rather than using home interior as thebackground, like they used to in the past, using space outside the house oroutside of the house is more common nowadays.