It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
This study was to examine the effect of the sex and the age on children’s prosocial behavior and to identify the effect of children’s emotional intelligence, maternal parenting and the teacher-child relationship on children’s prosocial behavior.
Date were collected from 410 3-, 4-, 5-year old children, their mothers and teachers. The research questionnaire was composed of several scales such as Modified Prosocial Behavior Questionnaire adapted by Doesher(1986), Emotional Intelligence Measure developed by Lee(1997), the maternal parenting behavior measure which was revised by Park(2007), and the Student Teacher Relation Scale (STRC) by Pianta(1997).
The major findings of the study were as follows: The degree of prosocial behavior was to becomes quite stable among 3-5 year old children and that of girls was to be higher than that of boys. In addition, the emotional intelligence was to be an important predictor of the prosocial behavior of boys and girls and the emotional intelligence of others’ emotional regulation and that of self emotional regulation was to be the most dominant factor which affects the degree of the prosocial behavior for boys and girls, respectively. For boys, the strong and the conflicting relationship between teacher and child show a positive effect and a negative effect, respectively. For girls, the prosocial behavior was affected by affectionate or controlled maternal parenting.
본 연구는 만 3, 4, 5세 유아의 친사회적 행동에 대한 성과 연령에 따른 차이를 살펴보고 친사회적행동에 대한 유아의 정서지능, 어머니의 양육행동, 교사-유아 관계의 관계 및 이들 관련 변인들의 상대적인 영향을 서에 따라 파악하는 데 목적을 두고 있다. 본 연구의 대상은 부산시에 소재하고 있는 어린이집 6개원에 재원 중인 만 3, 4, 5세 유아 410명과 그들의 어머니 및 교사 32명이다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 교사용 친사회적 행동 검사(Doescher, 1986), 유아용 정서지능 척도(이병래, 1997), 어머니의 양육행동척도(박주희, 2007) 및 교사-유아관계 척도(Pianta, 1991)이다. 본 연구의 주요 결과를요약하고 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 유아의 친사회적 행동은 만 3세에서 만 5세 간에 차이가없으며, 여아가 남아보다 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 남아와 여아의 친사회적 행동은 자기정서인식, 자기정서조절, 타인정서인식과 타인정서조절의 정서지능이 높을수록 높게 나타났다. 셋째, 여아의친사회적 행동은 어머니가 온정적인 양육행동을 많이 보이고 통제적인 양육행동을 적게 보일수록 높게나타났다. 그런데 남아는 어머니의 온정적, 통제적 양육행동과 관계가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 남아와 여아의 친사회적 행동은 교사-유아의 관계가 친밀하고 갈등이 적으며 덜 의존적일수록 높게 나타났다. 다섯째, 남아의 친사회적 행동에 영향을 미치는 가장 중요한 예측 변인은 타인정서조절의 정서지능으로 나타났으며, 자기정서조절의 정서지능, 교사-유아의 갈등과 친밀 관계도 유의한 영향을 미치는것으로 나타났다. 여아의 친사회적 행동에 영향을 미치는 가장 중요한 예측 변인은 자기정서조절의 정서지능으로 나타났으며, 타인정서조절의 정서지능도 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의결과로써 유아의 친사회적 행동은 만 3세와 5세간에 안정되며, 이 시기동안 여아가 남아보다 높다. 또한 남아와 여아의 친사회적 행동에 정서지능이 중요한 예측변인이며, 특히 남아의 경우 타인정서조절의 정서지능이, 여아의 경우 자기정서조절의 정서지능이 가장 중요한 영향을 미침을 알 수 있다. 그리고 남아의 경우 친사회적 행동에 교사-유아의 친밀관계는 긍정적 영향을, 교사-유아의 갈등관계는 부정적 영향을 미친다. 그리고 여아의 경우 친사회적 행동과 어머니의 온정 및 통제적 양육행동은 관련이 있음을 알 수 있다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.