본 연구는 골프지도자의 지도행동 유형이 골프 레슨참여자의 운동지속 및 타인 추천의도에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 본 연구의 조사대상은 서울과 경기지역 소재 골프연습장을 비확률표본추출방법의 하나인 임의표본추출방법을 적용하여 10개의 골프연습장을 선정하여 여기에서 골프 레슨에 참여하고 있는 총 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 최종분석에는 370(남자 291명, 여자 79명)명이 이용되었다. 본 연구의 조사도구는 골프지도자의 지도행동유형, 운동지속행위, 타인 추천의도에 관한 설문척도를 이용하였다. 분석을 위한 통계는 Spss for Windows 12.01을 이용하여 t-검증 및 일원변량분석(one-way ANOVA), 상관분석(Correlation Analysis) 및 다중회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였다. 분석 결과는 다음과 같다.첫째, 골프지도자의 지도행동 유형에 따른 골프 레슨참여자들의 운동지속 및 타인 추천의도의 차이에서는 ‘훈련과 지시행동’, ‘민주적 행동 ’, ‘전제적 행동 ’, ‘사회적 지지행동’, ‘긍정적 보상행동’ 등 모든 지도행동 유형에서 운동지속행위와 타인 추천의도에 유의한 차이를 나타내었다.둘째, 골프지도자의 지도행동 유형과 운동지속 및 타인 추천의도와의 상관관계를 분석한 결과, 운동지속행위 및 타인 추천의도 모두 모든 지도행동 유형들과 유의한 상관관계를 나타내었다.셋째, 운동지속행위에 유의한 영향을 미치고 있는 골프지도자의 지도행동유형 요인은 ‘훈련과 지시행동’, ‘민주적 행동 ’, ‘전제적 행동 ’, ‘사회적 지지행동’ 요인이었다. 타인 추천의도에 영향을 미치는 리더십 유형은 ‘훈련과 지시행동’, ‘민주적 행동 ’, ‘사회적 지지행동’, ‘긍정적 보상행동’ 등의 요인이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.이러한 결과를 통하여 골프지도자의 지도행동 유형은 골프 레슨참가자들의 운동지속행동 및 타인 추천의도에 유의한 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to examine the relationship between the coaching style of golf instructors and the golf lesson practitioners' exercise adherence and recommendation intention.Using a purposive sampling method, 370 adults who have enrolled in 10 gof training facilites in Seoul and Gyeonggi-do. As a research method, a questionnaire is used golf lessons practitioners' socio-demographic variables, golf trainers' coaching styles, exercise adherence, and recommendation intention. For the statistical analyses of the data, SPSS for Windows 14.01 is applied for t-test, one-way ANOVA analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis The results of the analyses are as follows.1) In the analysis of the exercise adherence and recommendation intention of golf lesson practitioners in accordance of the coaching styles, all coaching styles attributes demonstrate significant differences with the valuables of exercise adherence and recommendation intention.2) In the analysis of the correlation of coaching styles, and the golf lesson practitioners' exercise adherence and recommendation intention, valuables in the exercise adherence and recommendation intention indicate meaningful correlations with all coaching styles.3) The coaching styles attributes that show some influences to the exercise adherence valuables are 'drilling instruction behavior', 'democratic behavior', 'entire behavior', and 'social support behavior.' The coaching styles having influences on recommendation intention include 'drilling instruction behavior', 'democratic behavior', 'compliment behavior'.