메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김태영 (중앙대학교)
저널정보
팬코리아영어교육학회 영어교육연구 영어교육연구 제21권 제1호
발행연도
2009.1
수록면
273 - 302 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
In this review paper, the author focuses on the historical changes in the studies of second language (L2) learning motivation and introduces two most recent approaches: Vygotskian sociocultural approach and Dörnyei’s L2 motivational self system. After critiquing Gardner’s Socio-educational Model in L2 motivation research, a group of scholastic efforts to modify Gardner’s model in the 1990s will be summarized. In the later section, the research based on phenomenological and qualitative paradigms will be introduced. Norton’s concept of investment, influenced by Bourdieu’s sociological works, and Ushioda’s use of interview methods for L2 learning motivation will be explained in detail. It is argued that the studies up to the 1990s are mostly based on quantitative and positivistic paradigms whereas the recent alternatives are on qualitative and post-constructivistic paradigms. Given the educational relevance, the alternative approaches such as Vygotskian sociocultural theory and L2 motivational self system need to be introduced in Korean contexts, and more empirical studies are anticipated in the future.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0