음운인식이란 구어에서 사용되는 단어 속에 들어 있는 여러가지 소리의 단위와 유형들을 지각하고 아는 것이다. 음운인식은 단어인식, 음절인식, 음소인식으로 발전해 가며 초기읽기인 단어재인과(단어읽기) 높은 상관관계가 있다고 밝혀져 있다. 특히 학령전 음운인식능력은 언어능력이나 인지능력보다도 읽기능력을 예측할 수 있는 제1의 예측변수라고 한다. 이에 본 연구에서는 생활연령이 4, 5, 6세인 정상아동 72명을 대상으로 음운인식의 발달을 살펴보았고, 음운인식과 단어재인과의 상관관계를 알아보았다. 4세 아동은 단어인식, 음절인식, 음소인식에서 각각 50%, 34%, 8%의 정반응을 보였으며, 5세 아동은 각각 75%, 67%, 13%의 정반응을 보였으며, 6세 아동은 단어와 음절인식에서 95% 이상의 정반응을, 음소인식에서 51%의 정반응을 보였다. 연령에 따라, 과제종류(즉 탈락, 합성, 변별)에 따라, 또한 과제수준(즉 단어, 음절, 음소)에 따라서 수행률이 조금씩 다르게 나타났다. 상관관계분석을 통해서 보면 단어재인과 음운인식과의 상관계수는 .888이었으며, 단어재인과 어휘력간에는 .448, 단어재인과 지능간에는 .361의 상관관계가 있는 것으로 나타나 단어재인과 가장 상관관계가 높은 것은 음운인식총점임을 알 수 있었다. 이상의 결과는 우리나라 아동에게서도 음운인식은 나이가 증가함에 따라 단어, 음절, 음소수준으로 발전하며, 음운인식의 과제별, 수준별로 수행률이 각 연령에서 다르게 나타난다는 것을 알 수 있다. 상관관계분석을 통해서 보면 음운인식은 어휘력, 지능보다 초기읽기인 단어재인과 더 높은 상관관계를 가진다는 것을 알 수 있었다. 즉 음운인식 능력은 초기읽기인 단어재인을 가장 잘 예측할 수 있는 변인인 것이다.
Phonological awareness refers to recognizing the speech-sound units and their forms in a word in spoken language. Phonological awareness progresses into word awareness, syllable awareness, and phonemic awareness step by step and is highly correlated with word reading which is the first step of reading. Especially phonological awareness has been identified as the primary predictor for reading rather than language ability or intellectual ability. The purpose of this study is to examine the development of phonologcal awreness of 72 normal Korean children between 4-6 years old, and to see whether this phonological awareness influences word reading. Four-year-old children showed correct response of 50% in word awareness, of 34% in syllable awareness, and of 8% in phonemic awareness. Five-year-old children showed correct response of 75% in word awareness, of 67% in syllable awareness, and of 13% in phonemic awareness. Six-year-old children showed correct response of 95% or more in word, and syllable awareness, and of 51% in phonemic awareness. The score of phonological awareness changed depending on age, type of phonological awareness tasks (deletion, blending, categorization), and level of phonological awareness tasks(word, syllable, phonemic). Reading and phonological awareness correlation score was .888, reading and PPVT-K correlation score was .448, and reading and KEDI-WISC correlation score was .361. The highest score obtained was the correlation between reading achievement and phonological awareness. This result may indicate that the phonological awareness in Korean children is developed in the order of word level, syllable level, and phonemic level with the age. The correlation analysis shows that phonological awarenes is highly correlated with early reading rather than PPVT-K or KEDI-WISC. Phonological awareness may be primary predictor for early reading development.