본 연구는 기존 메타버스 및 게임 문헌연구들을 중심으로 메타버스의 요소인 스토리 월드, 월드 매력에 대한 이론적 고찰을 실시하였고, 게임 요소인 캐릭터의 동일시, 게임 기획도 이론적 고찰을 실시하였다. 그리고 메타버스 및 게임을 이용하는 유저들의 심리적 특성과 유저들 간의 관심 사항에 대한 커뮤니티 형성을 중심으로 문헌 연구를 실시하였다. 이를 바탕으로 메타버스 게임사들을 대상으로 유저들이 요구하는 메타버스 공간 구성과 게임 기획에 대한 방향성을 제시하고자 하였다. 따라서 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 메타버스 게임사들은 메타버스 월드 내용을 현실적인 상황에 맞추어 스토리꺼리를 제작하는 것도 중요하지만 유저들이 그 공간 내에서 활동하면서 발생될 수 있는 재미 요소들도 함께 만들어 주어야 할 것이고, 나아가 기존 공간에서 추가적인 새로운 재미 공간을 구축해 주어야 할 것이다. 둘째, 메타버스 게임사들은 좀 더 현실감 있는 캐릭터들을 구상(키, 헤어, 얼굴형, 몸무게, 액세서리 등)하여 유저들이 다양하게 선택할 수 있도록 디자인 요소를 보강해야 할 것이다. 셋째, 메타버스 게임사들은 현 사회의 모습을 유지하되 재미요소가 발생할 수 있는 현 내용을 각색하고 창조하는 작업을 하여 퀘스트나 이벤트 게임 내용을 기획함으로써 메타버스 공간 활동 및 게임 이용에 재미 요소가 발생되도록 하여야 할 것이다. 넷째, 메타버스 게임사들은 월드 공간 구성에 있어 현실감이 더욱 발생할 수 있도록 구성해야 할 것이고, 배경음악 및 효과음 또한 현실에 맞게 구성되어야 할 것이다. 나아가 캐릭터들이 공간 내에서 다양한 행위를 할 수 있는 요소들을 파악하여 세부적인 공간 하나하나까지도 세세하게 구성하는데 신경 써야 할 것이다. 다섯째, 메타버스 게임사들은 메타버스 게임을 통해 사회의 모습, 사회의 역사, 문화 등을 최대한 표현할 수 있는 형태로 구성함으로써 유저들 간의 커뮤니티가 활발하게 이루어질 수 있도록 노력해야 할 것이다. 마지막으로 메타버스 게임사들은 유저들의 특성과 문화 등을 다양한 관점에서 분석하여 게임 요소들을 최대한 찾아내고 반영하여 게임을 기획해야 할 것이고, 이를 바탕으로 이슈꺼리들을 만들어 홍보해야 할 것이다.
This study conducted a theoretical study on the world story and world charm, which are elements of the metaverse, focusing on the existing metaverse and game literature studies, and also theoretically considered the identification of characters, which are game elements, and game planning. In addition, literature research was conducted focusing on the psychological characteristics of users who use the metaverse and games and the formation of a community on interests among users. Based on this, we tried to suggest the direction for metaverse space composition and game planning that users demand for metaverse game companies. Therefore, the implications of this study are as follows. First, while it is important for metaverse game companies to create stories that match the contents of the metaverse world to realistic situations, they must also create fun elements that can be generated while users are active in the space, and furthermore, in the existing space, You will have to build an additional new fun space. Second, metaverse game companies will have to design more realistic characters (height, hair, face shape, weight, accessories, etc.) and reinforce design elements so that users can choose variously. Third, metaverse game companies maintain the appearance of the current society, but adapt and create the current content that can generate fun elements, and plan the contents of the game or event, thereby contributing to the fun factor in metaverse space activities and game use. Fourth, metaverse game companies should configure the world space to create a more realistic feel, and background music and sound effects should also be configured to suit reality. Furthermore, it is necessary to pay attention to composing even each detailed space in detail by identifying the elements that the characters can perform various actions in the space. Fifth, metaverse game companies should try to make the community among users active by composing the metaverse game in a form that can express society"s appearance, society"s history, culture, etc. as much as possible. Lastly, metaverse game companies should analyze the characteristics and culture of users from various perspectives to find and reflect game elements as much as possible in game planning, and based on this, they will have to create and promote issues.