본 논문은 『三國志』 東夷傳 夫餘條와 高句麗條 기록을 바탕으로 3세기 무렵 부여와 고구려 官制를 비교 · 검토함으로써 양국의 정치구조 특징과 상호간 차이점을 검토한 것이다. 그리고 이를 통해 3세기 이후 두 나라의 국가체제가 서로 다른 방향으로 나아가는 과정을 살펴보고자 하였다. 본문에서 논의한 내용을 정리하면 다음과 같다. 먼저 기록에는 전하지 않지만, 고구려의 사례에 비추어 볼 때 부여의 ‘諸加’ 세력 또한 ‘使者’ 등의 屬官을 설치하였을 가능성이 크다. 다만 고구려 大加의 경우 屬官의 명단을 왕에게 보고해야 했었던 반면, 부여의 경우는 그렇지는 않았을 것으로 추정된다. 특히 고구려에서 大加의 屬官이 使者 · 皁衣 · 先人으로 명시되어 있었던 것은 각 大加가 자치한 官에 대해 고구려 왕권이 그들을 官等制 안으로 편입시킴으로써 중앙의 통제력 아래에 두고자 했음을 보여주는 조치로 이해된다. 반대로 부여의 경우는 고구려의 경우처럼 大加가 자치하였던 속관 조직이 하나의 체계로 통일되어 있거나 하지는 않았으며, 이것은 屬官 조직을 바탕으로 하는 大加의 정치적 · 인적 기반에 대한 부여 왕권의 통제력이 고구려의 그것보다 미약했음을 의미한다. 3세기 무렵 고구려의 관명에는 대부분 ‘加’호가 탈락되어 있음이 확인되는데, 이는 관등 수여와 함께 ‘加’의 상징적 지위가 박탈되었음을 의미하는 것으로 볼 수 있다. 반면, 부여는 3세기까지도 여전히 官制 내에 馬加 · 牛加 · 猪加 · 狗加 등 ‘加’를 칭하는 관명이 다수 포진하고 있을 뿐만 아니라, 이들을 중심으로 중앙권력이 형성되어 있었다. 이것은 3세기 당시에도 부여 사회 내에 諸加 세력이 보유하였던 자치적 지역 기반이 여전히 강고히 유지되고 있었음을 말해준다. 그리고 부여 · 고구려 관제 상에 나타나는 이러한 차이는 이후 양국에서 나타나는 중앙의 집권력 혹은 지방에 대한 지배 방식의 차이와도 연결되어 있다.
This thesis has comparatively reviewed of Buyeo and Goguryeo around 3C based on the record of the official system of Dongyi-jeon for 〈Samkukji (the Records of the Three Kingdoms)〉. Through the foregoing, it is intended to confirm the political structures and characteristics of both states and mutual differences, and after the 3C, whether to observe any internal factors for the states to head toward different directions for the two states herein. Looking in light of the case of Goguryeo, the ‘several Ga’ powers of Buyeo was highly likely to establish the subordinate officials, such as, ‘Saja’ and others. However, for the case of Goguryeo’s Dae-ga, the list of the subordinate officials had to be reported to the king, while, for the case of Buyeo, it is presumed that it was not the case. In particular, the subordinate official of Dae-ga in Goguryeo was specified as saja, joui and seonin that should be understood as the measure that displayed the kingship of Goguryeo attempting to have those officials under each Dae-ga to move into the official rank system in a way of firmly establish the central control power. Conversely, for the case of Buyeo, it did not have the official organizations that were belonged to Dae-ga was not unified into a system, like the case of Goguryeo, and it is attributable to the fact that the control of the Buyeo’s kingship regarding the political and personnel foundation of Dae-ga that had the official organizations was not as firmly established as that of Goguryeo. Around the 3C, the official names of Goguryeo mostly omitted ‘Ga’, and this is attributable to indicate that the symbolic position of ‘Ga’ was taken away together with granting of government official titles. On the other hand, Buyeo still retained a number of government official names with the indication of ‘Ga’, such as, maga, uga, jeoga, and guga, within the official system up to the 3C, and furthermore, the central power was formed around them. This fact implies that, at the time of the 3C, the self-autonomic regional foundation held by the several Gas within the Buyeo society was still firmly established and sustained. Consequently, such a difference emerging on the official system of Buyeo and Goguryeo was connected to the difference in the method of political control on central or regional power demonstrated in both states.