창업지원정책 기반의 다양한 창업기업 지원사업들은 정책목적에 따라 창업인프라 및 기반조성에 초점을 맞추기도 하고, 세부적으로는 창업사업화, 기술개발, 창업자금, 창업교육, 마케팅 및 판로지원, 멘토링, 컨설팅, 엑셀러레이터 및 투자지원 등 다양한 방식의 창업기업 지원이 추진된다. 그동안 창업지원사업은 지원방법과 목적성에 따라 부처별로 산발적으로 추진되어 왔으나, 최근에는 K-스타트업 구축(창업사업 통합 플랫폼 브랜드)과 함께 창업지원사업 통합공고 절차가 추진되었다. 부처별 정책목적에 따라 다양하게 추진되더라도 정책성과를 극대화하기 위해서는 통합공고에 그치지 않고 창업지원 정책목표의 일원화 및 단위 사업간 기능과 역할분담 등 종합적 관점의 체계화가 필요하다. 본 연구에서는 첫째, 통합공고 기준 창업지원사업 유형군의 주요특성, 둘째, 사업유형별 단위사업에 대한 포지셔닝분석을 통하여 개별 단위사업의 방향성을 파악하며, 셋째, 사업유형군에 대한 정책방향성 등을 제안하고자 한다. 구체적으로는 창업지원사업 통합공고의 6대 사업유형 중 R&D분야를 제외한 5개 유형군(사업화, 시설보육, 창업교육, 멘토링/컨설팅, 행사/네트워크)에 대한 주요 특성분석과 함께 85개 단위사업의 주요기능에 대한 비교분석을 하였다. 연구목적 달성을 위해 21명의 창업정책 전문가를 대상으로 심층면접(FGI)을 통하여 정책지향점 도출 및 단위사업별 주요기능에 대한 비교분석을 실시하였다. 연구결과 창업사업화 및 시설보육 사업유형군의 단위사업에 대해 창업기반 구축 및 성장지원을 기준으로 비교분석한 결과 많은 사업들이 기반구축과 성장지원에 기능과 역할이 넓게 분포되었으며, 기능과 역할에 대한 조정이 필요할 것으로 판단되었다. 창업교육 지원사업은 실전창업 역량강화 및 성장지원을 기준으로 비교분석한 결과 일부 사업들이 창업기업 성장과 실전창업 역량강화에 대한 기여도가 낮아 사업기능 조정이 필요한 것으로 파악되었다. 멘토링 및 컨설팅 지원사업은 주요기능을 포괄적 지원과 요소별 지원으로 비교하였으며, 분석결과 단위사업간 차별화 수준이 매우 높았다. 행사 및 네트워크 지원사업은 창업문화확산과 행사의 전문성을 기준으로 비교하였으며, 일부사업들이 전문성과 창업문화확산에 대한 기여도가 낮은 것으로 평가되었다. 결과적으로 대부분 사업들의 주요기능이 정책지향점에 부합되기도 하고, 일부 사업들은 미흡한 것으로 나타났다. 즉 창업지원사업의 유형별 정책성과목표 설정 및 개별단위사업들의 지향점, 기능과 역할에 대한 조정과 개선이 필요하다고 볼 수 있다.
Start-up support programs are carried out in a variety of ways, including startup infrastructure, foundation building, startup commercialization, research and development, startup funds, startup education, marketing and sales channel support, mentoring, consulting, accelerator and investment support. In the meantime, start-up support programs have been sporadically promoted by each ministry depending on the support method and purpose. Recently, along with the establishment of K-Startup (startup integration platform brand), the process of integrated announcement of start-up support programs was promoted. In this study, the direction of individual unit program is identified through positioning analysis of unit programs by support type, and the characteristics of support types and the direction of policy goals are proposed. As a result of comparative analysis on the basis of establishment of foundation for start-up and growth support for the unit program of the policies type group for start-up commercialization and facility incubation, the functions and roles of many programs were widely distributed in infrastructure building and growth support. As a result of comparative analysis of the start-up education support program based on the reinforcement of actual startup competency and growth support, it was found that some projects needed to adjust their business functions because their contribution to business growth and reinforcement of practical startup capability was low. Mentoring and consulting support programs compared major functions with comprehensive support and support for each element, and as a result of the analysis, the level of differentiation between unit program was very high. Startp events and network support programs were compared on the basis of the spread of the startup culture and the expertise of the event, and some programs were evaluated as having a low contribution to the spread of the startup culture and expertise. As a result, it was found that the main functions of most programs met the policy direction, and some programs were insufficient. In other words, it is necessary to set policy performance goals for each type of start-up support program and to adjust and improve the direction, function and role of individual unit programs.