본 연구의 목적은 2022년, 초등 3~4학년군 사회과 국정교과서의 검정교과서 전환에 따른 지리영역의 특징을 비교분석하는 것이다. 분석의 기준으로 표면적 교육과정, 교육적 장치, 핵심역량의 개념을 도입하여 양적 및 질적 분석을 실시했고, 초등사회과 검정교과서의 특징을 파악하였다. 분석 결과에 따르면 첫째, 교과서의 외형적 구성체계를 중심으로 한 표면적 교육과정의 관점에서 볼 때, 검정교과서는 그 수만큼 다양해졌으며, 특히 내용 전개의 대상이 되는 지역이 다양해짐에 따라 지역화 수업을 위한 선택의 폭이 넓어졌고, 이를 간접경험할 수 있는 지도, 사진 및 삽화 자료를 비롯해 시각화 자료가 다양해졌다. 이에 따라 각 학교 현장의 사정을 고려할 수 있는 교과서 선택의 범위가 넓어졌다. 둘째, 교과서의 내용적 조직 체계를 중심으로 한 교육적 장치의 관점에서 볼 때, 주제 및 활동 중심적인 구성을 통하여 학습자의 실제적 지식을 구성할 수 있도록 하기 위해 표면적 교육과정과 핵심역량의 요소를 결합하기 위하여 노력하였다. 특히, 지역의 공간 및 장소에 대한 주제 및 활동 중심적 교과서로, 내러티브적 요소를 적극적으로 활용해, 개념적 지식을 전달하는 방식에서 탈피하고자 하는 경향이 강하게 나타났다. 이와 같은 방식은 학습자의 상황적 맥락을 반영하여 지리적인 개념 요소들을 내러티브 형식으로 자연스럽게 전개함으로써 지리적 상상력을 강화할 수 있으므로 유의미한 교육적 효과가 있을 것으로 기대된다. 셋째, 핵심역량의 관점에서 볼 때, 11종 검정교과서에서 반영된 핵심역량은 교과서별 빈도에는 차이가 있지만, 지리영역에서 강조하는 지역의 다양한 정보들에 대한 ‘정보활용능력’이 높게 나타나고 있다. 이는 이전 국정교과서와 마찬가지로 지리 영역을 통해 기를 수 있는 핵심역량이 학습자가 정보를 해석하고 활용하는 것에 중점을 두고 있다는 사실을 의미한다. 결론적으로 본 연구를 통해, 이번 검정교과서로 전환에 따라 각 출판사들이 사회과의 목표인 지식, 기능, 태도 및 가치를 종합함으로써 핵심역량을 강화하기 위해 교과서를 구성할려는 의지를 볼 수 있었다.
The purpose of this study was to compare and analyze the characteristics of the geography domain according to the conversion of government textbooks for social studies in the third and fourth graders of elementary school in 2022. Quantitative and qualitative analysis was conducted by introducing the concepts of superficial curriculum, educational devices, and core competencies as the standard for analysis, and the characteristics of elementary school social studies textbooks were identified. According to the results of the analysis, first, from the perspective of the superficial curriculum centered on the external structure of textbooks, the certified textbooks were visually diverse as many as the number of them, and in particular, as the areas targeted for content development diversified, localization. The range of choices for classes has been expanded, and visualization materials including maps, photos, and illustrations have been diversified to provide an indirect experience. Accordingly, the range of textbook selection that can consider the circumstances of each school site has been expanded. Second, from the perspective of the educational device centered on the content organization system of textbooks, it is necessary to combine the elements of the superficial curriculum and core competencies to compose the learner’s practical knowledge through topic and activity-oriented composition. In particular, there was a strong tendency to divert from the method of conveying conceptual knowledge by actively using narrative elements as a subject- and activity-oriented textbook on local spaces and places. This method is expected to have a meaningful educational effect because it can strengthen the geographical imagination by naturally developing geographical conceptual elements in a narrative form by reflecting the learner’s situational context. Third, from the perspective of core competencies, the frequency of core competencies reflected in the 11 types of certified textbooks differs in frequency by textbook, but the ‘information utilization ability’ for various information in the region emphasized in the geography area is high. This means that, as in previous state textbooks, the core competency that can be cultivated through the geography area is focused on learners’ interpretation and use of information. In conclusion, we could see the will to compose textbooks to strengthen core competencies by synthesizing knowledge, skills, attitudes and values, which are the goals of social studies, following the transition to certified textbooks.