극심한 경제 불황속에서도 새로운 커뮤니티 공간으로써 주목받는 맥주 전문점들이 속속 등장하고 있으며, 소비위축으로 술과 식사를 동시에 즐기려는 원스톱 소비문화가 증가하고 있다. 소비자의 기호가 빠르게 변화하는 만큼 최근의 맥주전문점은 개설 수에만 의존한 나머지 경쟁력을 갖추지 못하고 사라진 곳 또한 많다. 세계맥주전문점이라는 타이틀을 내세운 프랜차이즈 브랜드전문점의 디자인을 보면 비슷비슷한 컨셉으로, 타사와 별 차이 없는 수준의 인지도를 보여주고 있다. 맥주브랜드의 요소들을 시각적으로 체계화하여 브랜드를 확실하게 인식시킬 수 있는 역할을 하는 것은, 거리에서 보여 지는 간판의 B.I및 심볼마크고 할 수 있다. 무수히 많은 세계맥주전문점이 있지만, 다듬어지지 않은 로고타입으로 인해 소비자들은 쉽게 인지하지 못하며, 세계맥주를 판매하는 곳이라는 것이 B.I에서 전혀 드러나지 않고 있다. 세계맥주 전문점의 브랜드 경쟁력 강화를 위해서는 로고타입이 가지는 시인성, 심미성, 독창성 등을 최대한 발휘하여, 소비자에게 인지하기 쉽게 전달시킬 수 있는 전략이 필요하다. 본 연구에서는 브랜드 리뉴얼에 관한 이론적 체계를 수립하여 국내·외 리뉴얼 사례를 조사, 분석해보고, 소상공인진흥의 프랜차이즈 시스템 개발 지원과제인 세계맥주전문점 (주)제이에스인터푸드 ‘쿨럭’의 브랜드를 리뉴얼한 사례를 토대로 맥주브랜드의 포지셔닝 확립을 위한 전략방안의 밑바탕이 되고자 하였다. 연구결과, 첫째, 맥주브랜드의 로고타입으로서 적합한 컬러서 난색의 R, YR 계열의 분포가 높은 것으로 보아 제품의 특성을 노출시킨 브랜드 아이덴티티 컬러의 사용이 가독성에 도움을 주는 것으로 분석되었다. 둘째, 브랜드네임으로만 표기되어있는 로고보다는 브랜드네임과 로고타입이 함께 적용되어진 간판이 기억에 더 오래 동안 남는 것으로 나타났다. 셋째, 맥주 브랜드의 로고타입에 있어 시각적 요소인 심볼마크와 컬러가 브랜드이지를 인식하는데 있어 큰 역할성을 가지고 있다는 것을 알 수 있었다. 로고타입을 상품화하고 브랜드화 하는데 있어서 시각인 요소뿐만이 아닌 다양한 방면으로 로고타입을 고급화시키고, 가치를 부가시켜야만 소비자에게 강한 신뢰를 나타내는 로고타입으로 발전될 것이며, 소비자의 세분화된 심리적 니즈를 어떻게 잘 활용하고 개발해나가야 하는지가 현대의 경쟁시대에서 살아남아 성공할 수 있는 브랜드 전략이 될 것이다.
Beer specialty bars coming to the forefront as a new community space have been emerged on after the other despite severe economic depression, and a one-stop consumption culture for simultaneously enjoying liquor and food has been promoted due to shrinking of consumption. Considering the designs of franchised-brand specialty bar showing off the title of global beer specialty bar, they are similar concepts, which show no special difference from other companies. B.I and symbol marks on signs displayed in the streets play a role in positive identification of beer brands through visual systemization of the elements of such brands. Even though there are a number of global beer specialty bars, consumers could not identify their brands due to their rough logo types and the identity as a place selling global beers has been never shown in B.I. For enhancement of brand competitiveness of global bee r, it is necessary to prepare a strategy for display visibility, aesthetics, creativity, etc as much as possible and convey such attributes to consumers for their easy identification of them. This study has purposes of establishing a theoretical system about brand renewal, surveying and analyzing domestic/overseas renewal cases, and becoming a basis for strategic plan for establishment of positioning of beer brands based on the renewal case of the ‘Coolluck’ brand of JS Inter Food, a global beer specialty bar, which is a subject for supporting the franchise system development by Small Enterprise Development Agency. The findings of this study are as follows: first, it was found that the use of brand identity colors exposing the characteristics of a product could enhance read ability since the distribution of R and YR of warm colors, which are adequate to a logo type of beer brand, is high; secondly, it was found out that a sign using both brand name and logo type could remain in our memory longer than logo only displaying its brand name; thirdly, beer brands visual elements of the logo in the brand image symbol mark and color availability to recognize that we have a big role. A logo type can be developed as the type capable of receiving strong reliability from customers only if the lo go type becomes elegant and add values in various aspects in addition to visual elements when we commercialize and make a brand of such logo type. Furthermore, for a successful brand strategy surviving in the age of contemporary competition, it is important to utilize and develop detailed psychological needs of consumers.