It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
The purpose of this study is to examine the effects of social withdrawal, depression, aggression, negative parenting attitude as parental factors, friendship as school factors, academic helplessness and smartphone dependence, persistence, etc. on adolescent delinquency experiences as perceived personal factors. was carried out to understand. For this study, first year middle school students in the first year of the Korean Children and Youth Panel Survey (KCPYS 2018) were analyzed. As a result of the study, it was found that depression, aggression, social withdrawal as individual factors of adolescents, negative parenting attitude as parent factors, academic helplessness, negative friendships, smartphone dependence, persistence, etc. as school factors influence delinquent behavior of adolescents. In addition, it was found that smartphone dependence and persistence play a partial mediating role in the process of personal factors, parental factors, and school factors affecting adolescents" delinquency experiences. Based on these results, first, we need to break stereotypes about adolescents and understand the accurate understanding of adolescents" delinquent behaviors and what expectations they have. Second, practical education is required for parents and grandparents for consistent parenting attitudes and effective parenting. Third, a positive self-awareness and correct human relationship formation program should be operated in order to improve the friendship among adolescents. Finally, correct smartphone usage and counseling interventions and prevention programs to alleviate impulsivity are needed.
본 연구는 청소년들이 인지하고 있는 개인적 요인으로서 사회적 위축, 우울, 공격성, 부모 요인으로서 부정적 양육태도, 학교 요인으로서 친구 관계, 학업 무기력과 스마트폰 과의존, 끈기 등이 청소년 비행 경험에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고자 수행되었다. 이러한 연구를 위해 한국아동·청소년패널조사(KCPYS 2018) 1차년도 데이터 중에서 중학교 1학년을 분석 대상으로 하였다. 연구 결과, 청소년의 개인 요인으로서 우울, 공격성, 사회적 위축, 부모 요인으로서 부정적 양육태도, 학교요인으로서 학업 무기력, 부정적 친구관계, 스마트폰 과의존, 끈기 등이 청소년의 비행 행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 개인 요인, 부모 요인, 학교 요인이 청소년의 비행 경험에 영향을 미치는 과정에서 스마트폰 과의존과 끈기는 부분 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 먼저, 청소년에 대한 고정 관념을 깨고 청소년의 비행 행동에 대한 정확한 이해와 청소년들의 기대감이 무엇인지 파악해야 한다. 둘째, 부모의 일관성 있는 양육 태도와 효과적인 양육을 위해 부모 및 조부모 대상으로 실질적인 교육이 필요하다. 셋째, 청소년의 친구 관계 향상을 위해 긍정적인 자기인식, 올바른 인간관계 형성 프로그램을 운영해야 한다. 마지막으로, 올바른 스마트폰 사용법과 충동성을 완화시키는 상담적 개입과 예방 프로그램이 필요하다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.