역대 불교 조사들의 어록을 기록한 〈속전등록〉(續傳燈錄)에 따르면, “산은 산이요, 물은 물이다”라는 유명한 화두는 원래 당나라 선사 청원 유신(靑原 惟信)의 게송(偈頌)에서 나왔다고 한다. 그는 자신의 깨달음의 과정을 다음과 같이 말한다. “내가 30년 전 아직 참선을 하지 않았을 때, 산을 보니 산이요(見山是山) 물을 보니 물이었다(見水是水). 나중에 어진 스승을 만난 후에 알고 보니, 산을 봐도 산이 아니요(見山不是山), 물을 보아도 물이 아니었다(見水不是水). 그런데 지금 깨닫고 보니 산은 역시 산이요(見山祇是山), 물은 역시 물이로다(見水祇是水).” 그의 게송을 지난 2000년 동안의 성서해석사에 적용한다면, 비평학 이전에는 “정경은 정경이요, 문화는 문화다”였지만, 역사비평학 시대는 “정경은 문화요, 문화는 정경이다”가 되었고, 후기 비평학 시대에는 “정경은 역시 정경이요, 문화는 역시 문화이다”로 말할 수 있을 것이다. 르꾀르는 이 해석학적 순환을 (1) 순박한 깨달음의 순간, (2) 해석적 의심의 비평적 순간, (3) 비평적 이후의 변증법적 통합의 순간으로 새롭게 말하며, 왈터 브루거만(1989)은 이 세번째 모델을 ‘정경해석학’에서 차일즈와 센더스에게 적용한다.. 필자는 약 40년 전 차일즈와 센더스로부터 시작된 정경론 논쟁을 그들의 제자들과 지지자들의 주장과 함께 돌아보며 동아시아적 전망을 함께 제시해 보고자 한다. 서론에서 정경론 논쟁에 대한 핵심적 쟁점을 개괄한 후에 먼저 구약과 신약의 정경에 대한 정의와 정경의 성격의 문제를 다루고자 한다. 이어서 그는 정경 형성에서 ‘외재적 모델’과 ‘내재적 모델’을 대비하며, 정경으로서 성경에 대한 해석에 있어서 샌더스와 차일즈의 입장을 대비하고자 한다. 샌더스와 차일즈는 각각 자신의 해석적 방법론에 대한 명칭에 있어서 ‘정경적 비평’과 ‘정경적 접근’으로 대비되며, 핵심 초점에서 ‘정경적 과정’과 ‘최종 형태’로 대비되며, 정경의 성격에 있어서 ‘적응성’ 및 ‘안정성’과 ‘하나님 계시의 수단’으로 대비된다. 이어서 두 석학의 제자들과 지지자들의 입장을 간추려 제시한 후, 저자는 동아시아적 경전론의 관점에서 네 가지로 정리한다. (1) ‘정경 의식’은 종교 문헌들이 처음 ‘권위 있는 말씀’으로 선포된 순간부터(구전과 기록에서) 최종 형태에 이르기까지 깊이 자리 잡고 있었다. (2) 정경의 정의에 있어서 ‘믿음의 규칙’으로서 정경은 정경 성장의 과정을 강조하며, ‘목록으로서의 정경’은 최종적이고 확정되며, 표준화된 텍스트를 강조하므로 서로 이분법으로 대립시킬 필요가 없어 보인다. (3) 정경의 모델에서 ‘내재적 모델’은 ‘외재적 모델’보다 ‘경전’의 성격에 더 어울리는 것으로 보인다. (4) 끝으로 성경의 존재론은 하나님께서 그의 말씀으로 ‘성육신하고’, ‘성문화한 것’으로 제시할 수 있을 것이다.
Cheongwon Youshin, a famous Buddhist monk in the Tang dynasty, described in his famous Gatha his pilgrimage of enlightenment as follows: “Before I started my contemplation thirty years ago, ‘to see a mountain, it is a mountain;’ ‘to see a river, it is a river.’ Later after learning from my benevolent teacher, ‘to see a mountain, it is not mountain;’ ‘to see a river, it is a river.’ Now as I am enlightened, ‘to see a mountain, it ought to be mountain;’ ‘to see a river, it ought to be river.’ Applying this Gatha to the history of biblical interpretation over last 2,000 years, we may summarize as follows: In the pre-critical period, “to see canon, it is canon; to see culture, it is culture.” In the historical-critical period, “to see canon, it is culture; to see culture, it is canon.” Now as we are enlightened in the post-critical period, “to see canon, it is to be canon; to see culture, it is to be culture.” Walter Brueggemann (1989) rephrases this hermeneutical circle in terms of three moments of understanding formulated by Ricoeur as (1) the moment of naïve understanding, (2) the critical moment with the hermeneutics of suspicion (conscious distanciation), and (3) the post-critical moment (dialectical synthesis), placing B. S. Childs and James Sanders as belonging to the third moment in their canonical interpretation. Based on Brueggemann’s observation, the author aims to revisit the canon debate initiated by Childs and J. A. Sanders about four decades ago, together with their adherents and followers in the biblical studies both in the Old Testament and the New Testament. After mapping out the overall key issues in the debates, the author delves into the problem of the definition and nature of the Jewish and Christian canon. He then presents the two competing models in shaping canon as an extrinsic model versus intrinsic model, followed by two competing approaches to the interpretation of canon between Sanders and Childs in terms of differences in the naming of their ways of interpretation (canonical criticism versus canonical approach), the differences in focus (canonical process versus final form), and the differences in the nature of Canon (adaptability and stability versus vehicle of God’s revelation). Next, the author sheds some light on the Western canonical debates from an East Asian perspective in the diverse issues on definition, model, status, and nature of the biblical canon. Finally, the author provides the following East Asian contribution to the canon debate. (1) “Canonical consciousness” lies deep within the religious literature from the inception of authoritative utterance through the canonizing process to the final shape. (2) It seems unnecessary to fall into a dichotomy in the definition of “canon as a rule of faith” (process) versus “canon as a list” (final, fixed, standardized, closed text). (3) The intrinsic model of canon is preferable to the extrinsic model of canon. (4) We may identify the ontology of the biblical canon as the incarnation and inscripturation of God in his Word.
1. Introduction 2. Polarity of the Idea of Canon 3. Canonical Hermeneutics Debates between Sanders and Childs and Later Developments 4. Later Developments of Canon Debates Bibliography 초록 Abstracts