연구배경 유아기는 예측 불가능한 요인으로 인하여 안전사고의 잠재적 위험성이 높은 시기에 해당하고, 이를 예방하는 유효적인 조치는 유아에게 안전사고에 대비하는 지식과 능력를 습득하게 하는 것이다. 하지만, 해마다 상승한 유아 비정상적 사망 추세에 대비하여 유아 안전교육의 발전은 상대적으로 지연되고 있으며, 특히 유아의 인지를 고려하고 안전교육을 보조하는 교재·교구 개발에 관한 연구는 미비한 상황으로 보이고 있다. 이에 본 연구는 유아 안전교육 교재·교구 사례조사와 정보처리 이론을 결합하여 교재·교구 사용과정에서 유아 인지에 해당하는 디자인 특성을 구축하는데 목적이 있다. 연구방법 본 연구에서는 유아 안전교육과 교재·교구에 관한 이론적 고찰과 사례조사를 통하여 유아 안전교육의 기본 내용 및 영역을 파악하고, 인간의 학습과 정보처리의 원리과정을 도입하여 안전교육 교재·교구가 사용과정에서 정보처리단계에 해당하는 디자인 특성을 선별한 다음, 전문가 델파이 조사(Delphi method)를 통하여 유아 인지에 해당한 안전교육 교재·교구의 디자인 특성을 도출한다. 연구결과 유아 안전교육 교재·교구 사례 및 사용과정 연구를 통하여 기존 교재·교구를 다섯 가지 유형(출판물, 영상물, 장식물, 일반 완구, 전용 교구)으로 구분되었으며, 교재·교구의 사용과정을 정보처리관점에서 사용과정은 기초인지, 상호작용, 심화연습의 3단계로 구분되었고, 3차례 전문가 델파이 조사결과를 통하여 기초인지단계 6개 요소, 상호작용단계 9개 요소, 심화연습단계 6개 요소를 도출하였으며, 전반적인 중요도 순위를 파악하였다. 결론 유아 안전교육 교재·교구의 사용과정에서 시청각 요소는 교재·교구를 사용한 학습 과정의 초보 단계이고 인간 정보처리 관점의 기초인지 단계이며, 유아의 학습 과정에 정확한 자극 정보 접수와 주의력의 집중에 대한 중요한 역할을 하고 있으며, 상호작용 단계에서는 여러 가지 재료를 활용하여 다양한 물리적 질감으로 유아에게 온도, 거친 정도 등의 직접적인 감각 경험을 제공하여 유아가 안전 지식을 습득하도록 촉진할 수 있다. 또한, 심화연습단계의 교재·교구의 피드백 요소는 피드백 기능적 표현과 특성적 표현 두 가지 측면에서 해석할 수 있다. 기능적 측면에서는 교재·교구의 사용 단계와 사용상황의 정확성에 관한 판단 기능이 포함하여야 하고, 정서적인 측면에서는 적극적인 피드백은 유아의 심리상의 성취감과 만족감을 가져다주는데 적극적인 작용을 이룬 사실을 파악하였다.
Background Early childhood is a period when the potential risk of safety accidents is relatively high due to unforeseeable factors, and an effective measure to prevent this is to give toddlers the knowledge and ability to prepare for safety accidents. However, the development of early childhood safety education is relatively delayed compared and the research on the development of safety education educational materials seems insufficient. Therefore, this study aims to combine the case studies on educational materials in infant safety education and information processing theory in order to establish design characteristics that correspond to toddlers" cognition in the process of using the educational materials. Methods This study identified the basic contents and areas of early childhood safety education through the theoretical considerations and case studies on early childhood safety education and its educational materials, selected the design characteristics corresponding to the information processing stage in the process of using the safety education educational materials by introducing the human learning and information processing principles, and derived the design characteristics of the safety education educational materials corresponding to the infant cognition through Delphi method. Results Through the study of educational materials for early childhood safety education and the process of using them, this study classified the existing educational materials into five types. From the perspective of information processing, this study divided the process of using educational materials into basic cognition, interaction, and advanced practice stage. This study also derived six elements of the basic cognition stage, nine elements of the interaction stage, and six elements of the advanced practice stage and identified the rank of overall importance through three Delphi surveys. Conclusion In the process of using safety educational materials, audiovisual elements are the beginning stage of the learning process using the educational materials and the basic cognition stage in perspective on human information processing; they play an important role in receiving accurate stimuli information and concentration in the toddlers" learning process. In the interaction stage, various materials can be utilized to provide the toddlers with direct sensory experiences, to encourage the toddlers to acquire safety knowledge. Moreover, The study identified that the function to determine the accuracy of the use stage and situation of the educational materials in the functional aspects and that active feedback has played an active role in bringing toddlers" psychological sense of achievement and satisfaction in the emotional aspects.