본 연구의 목적은 부모애착이 전문대학생들의 자기결정성동기 간의 관계에서 그릿(Grit)의 매개효과를 확인하는 것이다. 이를 위해 전남 S시의 전문대학에 재학 중인 대학생 572명을 연구에 활용했다. 부모애착, 그릿, 자기결정성동기의 구조적 관계를 분석하기 위하여 SPSS 21.0과 AMOS 21.0을 이용하여 구조방정식모형(SEM)을 분석하였다. 본 연구에서 다룬 연구문제는 전문대학생들의 부모애착, 그릿, 자기결정성동기 간에는 어떠한 관계가 있는지 알아보며, 부모애착과 자기결정성동기 사이에서 그릿의 매개효과를 알아보는 것이다. 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모애착은 그릿과 외재적 동기에 유의한 정적 영향을 주는 것으로 나타났으며, 무동기에는 유의한 부적 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러나 부모애착은 내재적 동기에는 유의한 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 한편 그릿은 내재적 동기와 외재적 동기에는 유의한 정적 영향을, 무동기에는 유의한 부적 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 부모애착이 내재적 동기와의 관계에서 그릿은 완전매개효과 있었으며, 외재적 동기와 무동기에는 간접매개효과가 있었음이 나타났다. 본 연구의 결론에 따른 시사점은 다음과 같다. 첫째, 전문대학생들에게도 부모애착이 중요하다는 것을 확인하였기에, 전문대학 신입생들을 대상으로 부모와의 상호작용이 긍정적인지 부정적인지에 대한 탐색과 이를 회복하기 위한 프로그램 등의 개발 및 운영을 통해 안정적인 대학 생활을 유지 및 발전시켜 나갈 수 있는 방법들에 대해서 고찰할 필요가 있을 것이다. 또한 재학생들 역시 담당 교수와의 면담 안에서 부모와의 긍정적인 상호작용 여부에 대한 확인을 통해 안정적인 대학 생활 및 진로 탐색에 도움을 줄 수 있을 것이다. 둘째, 전문대학생들의 그릿을 높이기 위한 프로그램 개발이 요구된다. 그릿은 단순히 시간이 지나면서 획득되는 요인이 아니기 때문에 학교 내 각종 교육프로그램 안에서 그릿 역량을 개발할 수 있는 비교과 프로그램을 개발할 필요가 있을 것이다. 이러한 그릿의 영향을 감안한다면 학교 내 비교과 프로그램 개발에서 그릿을 높이기 위한 프로그램 개발은 무엇보다도 시급하다고 보여진다. 그리고 전문대학을 운영하고 있는 학교 경영자들에게 이론적 의의와 실무적 시사점을 함께 논의할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to confirm the mediating effect of grit in the relationship between the self-determination motives of junior college students. To this end, 572 college students enrolled in vocational colleges in S, Jeollanam-do, were used for research. In order to analyze the structural relationship between parental attachment, grit, and self-determination motivation, the structural equation model (SEM) was analyzed using SPSS 21.0 and AMOS 21.0. The research problem covered in this study is to find out the relationship between parental attachment, grit, and self-determination motivation of junior college students, and to find out the mediating effect of grit between parental attachment and self-determination motivation. 〈그림 본문 참조〉 The results of the study on this are as follows. First, parental attachment has been shown to have a significant static effect on grit and extrinsic motivation, and a significant negative effect on asynchronousness. However, parental attachment has not been shown to have a significant effect on intrinsic motivations. Grit, on the other hand, has been shown to have a significant static effect on intrinsic and extrinsic motivations, and a significant negative effect on asynchronousness. Second, in the relationship between parental attachment and intrinsic motivation, grit had a fully mediated effect, and extrinsic motivation and asynchronousness had an indirect mediating effect. The implications of the conclusions of this study are as follows. First, since we have confirmed that parental attachment is important for college students, it will be necessary to consider ways in which new students in colleges and universities can maintain and develop a stable university life through the exploration of whether the interaction with parents is positive or negative, and the development and operation of programs to restore it. In addition, current students will also be able to check with their professors to see if they have a positive interaction with their parents to help them find a stable college life and career path. Second, it is necessary to develop programs to increase the grit of professional college students. Since grit is not simply a factor that is acquired over time, it will be necessary to develop comparisons and programs to develop grit competencies within the various educational programs in the school. Given the impact of this grit, the development of programs to increase grit in in-school comparisons and program development seems to be of paramount urgency. In addition, theoretical significance and practical implications can be discussed with school managers who operate community college.