메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

The Effect of Team Identity Perceived by Elementary School Students During Physical Education Class on Team Connectedness : Mediating Effect of Positive Exercise Emotions
Recommendations
Search
Questions

초등학생이 체육수업에서 인식한 팀 정체성이 팀 유대감에 미치는 영향 : 긍정적 운동정서의 매개효과

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Seung-Yong Kwon (제주대학교교육대학) Nam-Ik Han (제주대학교)
Journal
Korean Society of Growth and Development The Korean Journal of Growth and Development Vol.30 No.4 KCI Accredited Journals
Published
2022.11
Pages
413 - 423 (11page)
DOI
10.34284/KJGD.2022.11.30.4.413

Usage

cover
📌
Topic
이 연구의 주제는 초등학생이 체육수업 중 인식한 팀 정체성과 팀 유대감 사이의 관계를 조사하고 긍정적 운동정서의 매개효과를 검증하는 것이다.
📖
Background
본 연구는 2015 개정 체육과 교육과정의 목표에 따라 팀 활동을 통해 학생들의 공동체 의식 및 협력 능력을 함양하는 것에 중점을 두었다.
🔬
Method
본 연구에서는 J도, C도, G도 소속 초등학교의 5-6학년 학생 610명을 대상으로 비확률적 표집을 통해 데이터를 수집하고 분석하였다.
🏆
Result
연구 결과, 팀 정체성은 팀 유대감에 유의미한 영향을 미치며, 긍정적 운동정서는 이를 부분적으로 매개하는 것으로 나타났다.
The Effect of Team Identity Perceived by Elementary School Students During Physical Education Class on Team Connectedness : Mediating Effect of Positive Exercise Emotions
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Abstract· Keywords

Report Errors
The purpose of this study is to investigate the relationship between Team identity and Team connectedness as well as validate the mediating effects of positive exercise emotions. To achieve the purpose Team identity, Team connectedness, Positive Exercise Emotions were measured in 576 elementary school students. This study used Principal Component Analysis, Reliability analysis, Correlation analysis, Multiple Regression analysis, Hierarchical analysis and Bootstrapping by Jamovi 2.3. Results are summarized as follows. First, Team identity(Team affection, Team tie, Team Centerality), Team Connectedness, Positive Exercise Emotions Showed significant correlations. Second, Team identity had a significant influence on Team connectedness. Third, In the relationship between Team identity and Team connectedness, Positive Exercise Emotions showed serial mediating effects.
In conclusion, Team identity perceived by elementary school students during physical education class had a significant, indirect influence on Team connectedness on through the mediating variable(Positive exercise emotions).

AI Summary

Topic

이 연구의 주제는 초등학생이 체육수업 중 인식한 팀 정체성과 팀 유대감 사이의 관계를 조사하고 긍정적 운동정서의 매개효과를 검증하는 것이다.

Background

본 연구는 2015 개정 체육과 교육과정의 목표에 따라 팀 활동을 통해 학생들의 공동체 의식 및 협력 능력을 함양하는 것에 중점을 두었다.

Method

본 연구에서는 J도, C도, G도 소속 초등학교의 5-6학년 학생 610명을 대상으로 비확률적 표집을 통해 데이터를 수집하고 분석하였다.

Result

연구 결과, 팀 정체성은 팀 유대감에 유의미한 영향을 미치며, 긍정적 운동정서는 이를 부분적으로 매개하는 것으로 나타났다.

주요내용

Contents

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론
참고문헌

References (0)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-692-000157462