본 연구는 2015년 한국보건사회연구원에서 실시한 한국사회의 사회·심리적 불안 실태조사를 활용하였으며 본 연구의 대상은 실태조사에 참여한 총 5,000명 중 따돌림 스트레스를 경험한 1,631명을 선정하였다. 본 연구의 목적은 따돌림 스트레스 피해 경험이 있는 청소년을 대상으로 따돌림 스트레스, 우울, 사회적 지지 및 신체적 건강 간의 구조적 관계를 규명하는 것이다. 또한, 청소년의 따돌림 스트레스, 우울, 사회적 지지 및 신체적 건강에서 성차가 존재하는지를 확인하였다. 본 연구에 활용된 따돌림 스트레스 문항, 우울검사지, 사회적 지지 문항, 신체적 건강 문항은 내용타당도 검증 후 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0과 AMOS 22.0을 통해 분석되었다. 본 연구방법과 결과에 근거하여 논의하면 다음과 같다. 첫째, 여학생이 남학생보다 유의하게 따돌림 스트레스가 높은 것으로 나타났으며, 우울에서는 여학생이 남학생보다 유의하게 우울이 높은 것으로 나타났다. 사회적 지지에서는 여학생이 남학생보다 유의하게 사회적 지지가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 청소년의 따돌림 스트레스는 우울에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회적 지지에는 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 청소년의 우울은 신체적 건강에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 청소년의 사회적 지지는 신체적 건강에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 후속연구에서는 집단 따돌림 스트레스의 부정적인 영향을 완충하는 자아존중감의 매개효과를 확인할 필요가 있다. 둘째, 본 연구의 따돌림 스트레스의 피해 경험 유무 외에, 피해 형태, 피해 기간, 가해자의 특성, 가해자와 피해자의 역할 바꿈 등의 심층적인 정보를 얻기 위한 질적 연구가 실행될 필요가 있다. 셋째, 청소년의 사회적 지지 수준, 형태를 파악하고 나아가 사회적 지지를 높이는 다양한 방법을 개발하는 연구가 진행될 필요가 있다. 마지막으로, 본 연구에서는 추가로 정신 건강을 포함시켜 집단 따돌림과의 관계를 규명하는 연구가 필요하다고 판단된다.
This study used a survey on social and psychological anxiety in Korean society conducted by the Korea Institute of Health and Social Affairs in 2015, and 1,631 people who experienced bullying stress were selected out of a total of 5,000 people who participated in the survey. The purpose of this study is to investigate the structural relationship between bullying stress, depression, social support, and physical health in adolescents with experience of bullying stress. In addition, it was confirmed whether gender differences exist in bullying stress, depression, social support, and physical health of adolescents. The bullying stress questions, depression test papers, social support questions, and physical health questions used in this study were used after content validity was verified. The collected data were analyzed through SPSS 23.0 and AMOS 22.0. Based on this research method and results, the discussion is as follows. First, it was found that female students had significantly higher bullying stress than male students, and in depression, female students had significantly higher depression than male students. In social support, it was found that female students had significantly higher social support than male students. Second, it was found that bullying stress in adolescents had a significant positive effect on depression, and had a significant negative effect on social support. Third, it was found that depression in adolescents had a significant negative effect on physical health. Finally, it was found that the social support of adolescents had a significant positive effect on physical health. In subsequent studies, it is necessary to confirm the mediating effect of self-esteem that buffers the negative effects of bullying stress. Second, in addition to the experience of bullying stress in this study, qualitative research needs to be conducted to obtain in-depth information such as damage type, damage period, perpetrator characteristics, and role change of perpetrator and victim. Third, research needs to be conducted to understand the level and form of social support of adolescents and further develop various methods to increase social support. Finally, in this study, it is judged that it is necessary to further investigate the relationship with bullying by including mental health.