연구 배경 본 연구의 배경은 PBL 기반 캡스톤 디자인을 활용한 교육과정에서 ICT 웨어러블 헬스케어 스마트 패션디자인을 주제로 하여 교육적 성과를 도출하는 목표에서 시작하였다. 연구의 목적은 창의성, 팀워크 경험, 실무능력을 갖춘 디자이너 육성에 기여하고 학습자, 교수자, 산업체가 함께 프로젝트를 발굴하고 연구할 수 있는 PBL 기반 캡스톤 디자인 실무교육 프로그램을 제시하는 데 있다.
연구 방법 이론적 배경을 고찰하기 위해 웨어러블 헬스케어 스마트패션디자인의 개념과 동향, 교육, PBL 기반 캡스톤 디자인교육을 살펴보고, 선행연구를 검토하였다. 연구 대상은 수도권 대학 섬유패션디자인학과 3학년으로, 연구 기간은 2021학년도 2학기로 총 15주 동안 진행되었다. 연구 진행 방법은 ICT 웨어러블 헬스케어 스마트패션디자인을 주제로 선정하여 단계별 이론과 실습을 학습시키고 특강과 멘토링 프로그램 구성을 통해 실증적 검증하였다.
연구 결과 문제중심학습(PBL) 기반 캡스톤 디자인 교육과정 설계 및 운영은 수업 전개, 문제발견 및 발표, 문제분석 및 해결, 성과발표, 종합정리, 평가의 5단계 순서로 진행되었다. 성과발표단계에서는 결과를 제시하고, 종합정리 및 평가단계에서는 학습 결과를 종합적으로 요약, 평가, 만족도 조사, 수업 성찰 등을 실시하였다.
결론 학습자는 PBL 기반 캡스톤 디자인 수업을 통해 통합적 사고 및 분석 능력, 문제해결 능력, 협동학습 능력, 실무능력, 성찰 능력이 고취되었다. 또한 제안된 PBL 기반 캡스톤 디자인 수업내용 및 교육 방법은 ICT 웨어러블 헬스케어 스마트 패션디자인 교과과정 개발을 위한 기초자료를 제공하는 데 의의가 있다.
Background The background of the study began with the goal of deriving educational achievements under the theme of information and communications technology (ICT) Wearable Healthcare Smart Fashion Design to the curriculum using project-based learning (PBL) based capstone design. The goal of the study is to suggest a PBL-based capstone design practical training program that contributes to fostering designers with creativity, teamwork experience, and practical skills, and allows learners, professors, and industries to discover and research projects.
Methods As a theoretical background, the concept, trend and education of Wearable Healthcare Smart Fashion Design, and PBL-based capstone design education were examined, and previous studies were reviewed. The study was conducted according to the third-year class of the Department of Textile Fashion Design at universities in the Seoul metropolitan area, research in 15 weeks in the second semester of 2021. ICT Wearable Healthcare Smart Fashion Design was selected as a research topic, and step-by-step theories and practices were processed and empirical verification was conducted through special lectures and mentoring programs Result The problem-based learning PBL-based capstone design curriculum was consist of five stages: Class introduction, Problem discover and define, Problem analysis and solving, Performance presentation, and Comprehensive organization & evaluation. The results were presented in the Performance presentation stage, and in the Comprehensive organization & evaluation stage, the learning results were synthetically summarized, evaluated and satisfaction & class reflection survey were implemented.
Conclusion Learners in the research were encouraged to have integrated thinking and analysis ability, problem-solving skills, cooperative learning ability, practical ability, and reflection ability through PBL-based capstone design curriculum. In addition, the contents and training method of PBL-based capstone design proposed in the study are increasing in importance as it can provide basic data for the development of ICT Wearable Healthcare Smart Fashion Design.