이 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 중학교 국어 교과서의 어휘 분포 양상을 분석하는 데 목적이 있다. 본 연구에서는 천재교육 출판사의 중학교 교과서 박영목 외(2018~2020) 6권(1학년 1학기~3학년 2학기)을 대상으로 형태 분석 말뭉치를 구축하고, 학년별, 교과 영역별로 형용사의 분포 양상을 분석하고, 그 목록을 부록으로 제시하였다.
학년별 어휘 분포 양상에서, 1학년의 경우, 유형 빈도(type)는 381이고 전체 빈도(token)는 1,837이고, 2학년의 경우, 유형 빈도는 395이고, 전체 빈도는 1,730이며, 3학년의 경우, 유형 빈도는 393이고, 전체 빈도는 1,930이다. 본 연구에서는 국립국어원의 2003년 연구보고서에서 제안한 한국어 교육용 기본어휘 목록을 기준으로 각 학년별로 어휘 등급을 나누어 그 목록을 제시하였다. 그 결과 1학년은 1단계(A등급)가 59개, 2단계(B등급)가 95개, 3단계(C등급)가 65개, 3단계 이상이 162개로 분류되었고, 2학년은 1단계가 62개, 2단계가 81개, 3단계가 75개, 3단계 이상이 177개로 분류되었고, 3학년은 1단계가 60개, 2단계가 91개, 3단계가 75개, 3단계 이상이 167개로 분류되었다.
2015 개정 국어과 교육과정은 듣기ㆍ말하기, 읽기, 쓰기, 문법, 문학의 다섯 영역으로 구분된다. 교과 영역별 분포 양상에서, 듣기ㆍ말하기 영역의 경우, 유형 빈도는 193이고, 전체 빈도는 891이다. 읽기 영역의 경우, 유형 빈도는 257이고, 전체 빈도는 1,149이며, 쓰기 영역의 경우, 유형 빈도는 138고, 전체 빈도는 601이다. 또한 문법 영역의 유형 빈도는 138이고, 전체 빈도는 548이며, 문학 영역의 유형 빈도는 566이고, 전체 빈도는 2,312이다. 각 교과 영역의 교육과정 성취 기준의 특성에 따라, 듣기ㆍ말하기 영역에서는 상대방의 의견에 대한 주관적 평가와 판단의 의미를 나타내는 형용사 부류가 높은 빈도로 사용되고, 읽기 영역에서는 필자의 의도와 글의 내용을 평가하는 의미를 지닌 형용사 부류가 높은 빈도로 사용되며, 쓰기 영역에서는 글감의 내용이나 상황을 평가하는 의미를 지닌 형용사 부류가 높은 빈도로 사용된다. 또한 문법 영역에서는 언어 현상에 대한 객관적 평가를 나타내는 형용사 부류가 높은 빈도로 사용되며, 문학 영역에서는 문학 작품에 등장하는 인물이나 사건, 상황에 대한 묘사나 느낌을 표현하는 형용사 부류가 높은 빈도로 사용된다.
The purpose of this study is to analyze vocabulary distribution in middle school Korean language textbooks based on the 2015 Revised National Curriculum. In this study, a corpus for morphological analysis was built from Chunjae Education’s 6 middle school textbooks written by Park Y. M. et al. (2018-2020) (for the 1st semester of the first grade through the 2nd semester of the third grade); the distribution of adjectives was analyzed according to grades and subject domains; and their lists were suggested as an appendix.
As for vocabulary distribution by grade, in the case of the first grade, type frequency was 381 and token frequency was 1,837; in the case of the second grade, type frequency was 395 and token frequency was 1,730; and in the case of the third grade, type frequency was 393 and token frequency was 1,930. This study classified vocabulary according to grades on the basis of lists of basic vocabulary proposed by the 2003 report of the National Institute of Korean Language, and suggested their lists. As a result, for the first grade, 59 adjectives were classified into the 1st stage (Class A), 95 into the 2nd stage (Grade B), 65 into the 3rd stage (Grade C), and 162 into stages beyond the 3rd stage. As for the second grade, 62 adjectives were classified into the 1st stage, 81 into the 2nd stage, 75 into the 3rd stage, and 177 into stages beyond the 3rd stage. And as for third grade, 60 adjectives were classified into the 1st stage, 91 into the 2nd stage, 75 into the 3rd stage, and 167 into stages beyond the 3rd stage. The 2015 revised Korean language curriculum is divided into five domains of listeningㆍspeaking, reading, writing, grammar, and literature. As for distribution according to subject domains, in the case of listeningㆍspeaking domain, type frequency was 193 and token frequency was 891. In the case of reading domain, type frequency was 257 and token frequency was 1,149. In the case of writing domain, type frequency was 138 and token frequency was 601. Also, as for grammar domain, type frequency was 138 and token frequency was 548, and as for literature domain, type frequency was 566 and token frequency was 2,312. According to the characteristics of curriculum achievement criteria in subject domains, in the domain of listeningㆍspeaking, adjectives signifying subjective evaluation and judgment about the other’s opinion were used with great frequency; in the domain of reading, adjectives signifying the evaluation of a writer’s intention and writing contents were used with great frequency; and in the domain of writing, adjectives signifying the evaluation of the contents or situation of writing material were used with great frequency. In addition, in the domain of grammar, adjectives signifying the objective evaluation of linguistic phenomena were used with great frequency, and in the domain of literature, adjectives expressing description or feeling about characters, events or situation appearing in literary works were used with great frequency.