국내 우주개발은 1989년 항공우주 전문기관의 설립을 시작으로 1980년대 후반부터 본격 추진되어선진국 대비 짧은 역사에도 불구하고 괄목할만한 성과를 창출하였다. 하지만 국내 우주산업의 규모는세계 시장 대비 약 1%에도 미치지 못하고 있는 실정으로 주도적 위치로 발돋움하는데에 어려움을 겪고 있다. 국내 지구관측 소형위성 분야의 중소벤쳐기업인 쎄트렉아이는 짧은 역사에도 불구하고 민간기업으로는 국내 최초로 인공위성 완제품 개발?조립 기술을 확보하고 해외수출을 확대하는 등 세계시장에서 위상을 높여가고 있다.
본 연구는 우주산업의 후발주자로서 짧은 역사에도 불구하고 글로벌 경쟁력을 강화해가는 쎄트렉아이의 발전 과정에 대해 동태적 역량이론과 기술추격 관련 선행연구를 기반으로 사례연구를 수행하였다. 이 결과, 항공우주산업과 같은 CoPS 산업에서는 후발국의 기술추격이 매우 어렵다고 한 Hobday (1998)의 기존 연구와는 달리, 후발주자인 국내 중소벤처기업이 소형인공위성 분야에서 비교적 성공적으로 기술추격에 성공하고 세계시장에 진출하고 있음을 확인할 수 있었다.
또한 쎄트렉아이의 기술추격 과정에 있어서 있어 몇가지 시사점을 얻을 수 있었는데, 첫째, 창업 이전 단계에서 대학 연구기관의 정부 연구개발 프로그램을 통한 기술추격 역량을 구축하였으며, 초기의 기술 습득 단계에서 해외 기술이전 등을 통한 실행을 통한 학습(Learning by doing)이 핵심 기술력(System Integration 등)을 조기에 확보하는데에 효과적이었다. 특히, 영국 SSTL에서 직접 설계, 제작 과정에 참여하면서 습득한 초소형 위성의 시스템기술은 쎄트렉아이의 기술추격의 기반이 되었다.
둘째, 쎄트렉아이의 기술추격 과정은 주로 자체 R&D에 의한 성과였다. Kim(2000) 등 많은 기술추격이론에서 선진국의 기술도입을 반복하면서 기술수준을 높여가던 사례와는 달리, 쎄트렉아이는 창업이후 과감히 소형위성 분야 세계시장에 뛰어들면서 자체적인 연구개발을 통한 학습(Learning by R&D)을 통해 사업과 연구개발을 병행하는 방식으로 기술역량을 구축했다. 특히 이 과정에서 듀얼학습(Dual-learning) 프로그램과 클론 프로젝트(Clone Project) 등의 내부 지식관리 프로그램을 통해 핵심경쟁력인 기술역량을 효과적으로 관리하였다.
셋째, 후발기업의 기술추격에 있어 기술적 능력뿐 아니라 기업의 경영전략이 매우 중요함을 확인할수 있었다. 쎄트렉아이는 사업초기부터 국내시장이 아닌 해외시장을 목표시장으로 설정하였다. 특히기술역량이 부족할 수 밖에 없는 후발 기업이 선도기업과 경쟁함에 있어, 저가 수주 방식의 마케팅이아닌, 후발국 대상 기술이전 등 차별화된 경쟁전략이 매우 효과적이었다. 특히 쎄트렉아이가 영국에서학습했던 방식을 도입하여 KAIST(인공위성연구센터)와 협력하여 위성의 제작뿐 아니라 석박사 학위과정을 병행하는 기술학습 프로그램 등을 운영한 것은 개발도상국의 정부사업 수주에 매우 효과적인전략이었다.
넷째, 인공위성산업의 특성 설명에 있어서 복합제품시스템(CoPS)의 이론적 분석틀이 효과적임을 확인하였다. 복합제품시스템(CoPS)은 프로젝트를 기반으로 한 제작 경향 및 경로의존적인 특성을 갖는다. 쎄트렉아이는 RazakSat, DubaiSat 등 국내외 위성개발 사업의 수주를 통한 발전과정을 겪어왔는데, UAE와의 사례를 통해 볼 수 있듯이 하나의 프로젝트가 한번 시작되면 후속사업으로 장기간 연결되는경로의존적인 특성을 띄는 것을 확인할 수 있었다.
본 연구를 통해 항공우주산업 및 항공우주산업과 유사한 특성을 띄는 첨단산업 분야로의 기술추격을 하는 후발주자와 관련 연구 등에 시사점을 제공하고자 한다.
Korea’s space development was promoted in earnest from the late 1980s, starting with the establishment of related specialized institutions, such as KARI and KAIST Satrec in 1989, creating visible technical results despite its short history. Despite these achievements, however, Korea’s space industry is struggling, with only about 2% of the global market, and Setrec-Initiative, the first private company to secure satellite development and assembly technology in Korea, expanding its competitiveness in the global market.
This study conducted a case study on the development process of Setrec-Initiative(SI) based on Dynamic capability framework combined with catching-up theories, which secures global competitiveness despite its short history as a latecomer. Hobday(1998) argued that technological catch-up in latecomers is very difficult in the CoPS industry such as the aerospace industry. However, based on this case study, it was confirmed that Setrec-Initiative, a small venture company in Korea, succeeded in technological capability building and entered the global market.
In addition, several implications were obtained in the technology catch-up process of SI. First, in the pre-startup stage, the technological capability was established through the government R&D program of university research institutes. In this stage, learning by doing through parallel execution of overseas technology transfer was very effective in accumulating core technology(System Integration). It became the basis for SI’s technology pursuit.
Second, SI’s technology catch-up process was mainly an achievement by its own R&D. Unlike many technology catch-up theories such as Kim(2000), SI has been building its technology capabilities by boldly entering small satellite market since its foundation and combining business and R&D through its own research by R&D. In particular, in this process, ‘dual-learning’ program and the ‘clone project’ internal knowledge management program were operated to transfer technology to new personnel.
Third, from the beginning, SaTRec Initiative has targeted the overseas market, not the domestic market.
In this process, it was confirmed that not only technical capabilities but also corporate management strategies are very important. In particular, when SI, which inevitably lack technical capabilities, compete with advanced companies, the strategy of presenting technology transfer programs to latecomers rather than low-cost marketing was very effective. In particular, introducing SI’s method of learning in the UK and working with KAIST to operate a technology training program that combines master’s and doctorate programs was a very effective strategy for winning government projects in developing countries.
Fourth, it was confirmed that the theoretical analysis frame of the complex product system (CoPS) was very effective in explaining the characteristics of the aerospace industry. The complex product system (CoPS) has project-based production patterns and path-dependent characteristics. Once a project is launched, it was confirmed that it has a path-dependent characteristic that leads to long-term follow-up projects, as shown in the case with the UAE.
Through this, this study aims to provide implications for latecomers and related studies that are pursuing technology in the aerospace industry and high-tech industries with similar industrial characteristics.