메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이선영 (사이버한국외국어대학교)
저널정보
서울대학교 인지과학연구소 Journal of Cognitive Science Journal of Cognitive Science 제23권 제2호
발행연도
2022.6
수록면
151 - 190 (40page)
DOI
10.17791/jcs.2022.23.2.151

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated Korean heritage speakers’ phonological knowledge compared with L2 learners and native controls. The results of a picture-word discrimination task using three alveolar stop sounds /t/, /th/ and /t’/ in Korean revealed radical differences between heritage speakers and L2 learners compared with native controls: heritage speakers’ phonemic sensitivity to distinguish the three stop sounds was as robust as native speakers’ even at the early stages of general oral proficiency whereas L2 learners’ increased steadily as their general oral proficiency improved. In addition, heritage speakers’ high performance was consistent regardless of conditions (e.g., tal for the image of ‘the moon’ in Match condition vs. thal or ttal in Mismatch condition) whereas L2 learners showed significantly lower accuracy rates in Mismatch condition, indicating they failed in rejecting mismatched stop sounds. Based on the results, we suggest that adult acquisition of phonology in heritage language is a process of retrieving and strengthening old phonological memories, which is different from encoding new sound memories in the case of typical adult second language learning.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0