(연구배경 및 목적) 노인의 신체적, 정신적 건강의 증진을 위해서는 근린의 보행환경이 매우 중요한 역할을 한다. 그러나 우리나라의 거주지 주변 보행환경은 대부분 노인친화적으로 설계되어 있지 않아 많은 노인들이 불편함을 겪고 있다. 이에 본 연구는 노인 친화적 보행환경 조성을 위한 기초자료를 제공하기 위해 노인의 보행환경 인식을 분석하기 위한 평가지표를 선정하고, 이를 대상지에 적용하였다. (연구방법) 연구대상지는 대구광역시 중구, 동구, 남구, 서구의 노인인구 밀집지역을 대상으로 하였으며, 보행환경 평가지표는 보행접근성과 보행로환경으로 구분하여 총 10편의 선행연구 고찰 및 브레인스토밍 과정을 통해 선정되었다. 설문조사는 총 2차에 걸쳐 진행되었으며, 통계분석은 기술통계, 빈도분석, T-검정 및 F-검정이 활용되었다. (결과) 선행연구 검토를 통해 보행접근성 지표에는 ‘공원 및 녹지시설’, ‘대중교통’ 등 7개 지표가 선정되었다. 또한, 보행로환경 지표에는 ‘보행로 포장상태’, ‘교통안전시설’ 등 15개 지표가 최종 선정되었다. 선정된 평가지표를 토대로 설문지를 구성하여 총 407명에 대한 설문조사를 수행하였다. 응답자 특성을 분석한 결과, 남성이 57.5%로 여성에 비해 높게 나타났으며, 연령대에서는 70대가 49.4%로 가장 많은 비율을 차지하였다. 대상지에 대한 보행접근성에 대한 인식을 분석한 결과, ‘대중교통’의 접근성에 대한 인식 높게 나타났으며, ‘노인복지시설’의 접근성에 대한 인식이 낮게 평가되었다. 보행로환경에 대한 인식의 경우 ‘포장상태’, ‘연속성’이 높게 평가되었으며, ‘휴게시설’, ‘차량통행량 및 속도’ 항목이 낮게 분석되었다. 노인의 개인적 특성에 따른 차이 분석에서는 성별, 연령, 교육수준, 소득수준에 따라 보행환경에 대한 인식의 차이가 있는 것으로 나타났다. 남성은 여성에 비해 노인복지시설까지의 접근성과 보행로의 폭이 충분하지 않다고 판단하였으며, 80대의 경우 60대에 비해 공원유원지까지의 접근성이 상대적으로 멀다고 느끼는 것으로 평가되었다. 또한, 교육수준과 소득수준이 낮은 노인들이 전반적으로 보행로환경에 대한 인식이 높은 것으로 분석되었다. (결론) 본 연구는 노인의 관점에서 보행환경을 평가하기 위한 물리적 환경 지표를 선정하고, 이를 대상지에 적용하여 노인의 보행환경에 대한 인식을 분석하였다는 것에 의의를 가진다. 또한, 본 연구에서 도출된 결과들은 향후 노인인구 밀집지역의 보행환경 개선사업에 의미있는 기초자료로서 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
(Background and Purpose) In order to improve the physical and mental health of the elderly, The neighborhood walking environment is very important. However, many elderly people feel uncomfortable because most of the walking environment around their residences in Korea are not designed to be elderly-friendly. Therefore, this study selected the assessment indicators to analyze the elderly's perception of the walking environment and applied them to the target site in order to provide a basic data for creating an elderly-friendly walking environment. (Method) The study site was targeted at the elderly concentrated areas in Jung-gu, Dong-gu, Nam-gu, and Seo-gu, Daegu Metropolitan City. The assessment indicators were divided into walking accessibility and walking environment and were selected through a total of 10 previous studies and brainstorming. The survey was conducted in two rounds and descriptive statistics, frequency analysis, T-test, and F-test were used for statistical analysis. (Results) From the review of previous studies, 7 walking accessibility indicators were finally selected including 'park facilities', 'public traffic', and so on. In addition, 15 walking environment indicators were finally selected including 'Pedestrian pavement status', 'Traffic safety facilities', and so on. The survey was constructed a total of 407 respondents based on the selected assessment indicators, and a survey was conducted for a total of 407 people. In a result of analyzing the personal characteristics of the respondents, males were 57.5% higher than females by gender and 70s had the highest rate at 49.4% by age group. As a result of analyzing the perception of pedestrian accessibility, the accessibility of 'public transportation' was high and the accessibility of 'elderly welfare facilities' was low. In terms of the perception of the walking environment, 'pavement condition' and 'continuity' were evaluated high, and 'rest facilities' and 'vehicle traffic and speed' were analyzed low. In the difference analysis considering the individual characteristics of the elderly, there was differences in the perception of the walking environment according to gender, age, education level, and income level. Men rather than women perceived that the accessibility to elderly welfare facilities and the width of the walkways were insufficient and 80s compared to 60s perceived that access to the park was relatively far away. In addition, the elderly with low educational and low income levels were generally satisfied with the walking environment. (Conclusions) This study is meaningful in that it selected physical environment indicators to assessment the walking environment and applied them to the target site to analyze the perception of the walking environment from the perspective of the elderly. Also, the findings from this study are expected to be used as meaningful basic data for the future improvement project of the walking environment in densely populated areas of the elderly.