(연구배경 및 목적) 전 세계적으로 탄소중립에 대한 환경 키워드가 대두되며 친환경 자동차에 대한 관심이 증대되고 있다. 글로벌 완성차 업체 주도의 전기차 시장은 해마다 증가하면서 전기차 관련 산업 또한 배터리 기술부터 충전산업까지 확대되고 있다. 하지만 미래 고객들의 구매를 망설이게 하는 가장 큰 이유로 충전 인프라 부족을 지적한다. 따라서 본 연구에서는 무분별한 충전스테이션 설치보다는 빅데이터를 활용한 정략적 데이터 기반의 조사방법인 텍스트마이닝을 활용하여 충전스테이션에 대한 이용자의 인식과 환경에 대한 시사점을 도출하고자 한다. (연구방법) 연구의 방법은 첫째, 전기차 충전스테이션에 대한 선행연구를 진행하였다. 둘째, 전기차 충전스테이션의 이용자들에 대한 인식과 시설 현황에 대한 반응을 조사하기 위해 텍스트마이닝 분석방법을 제시하였다. 셋째, 텍스트마이닝으로 수집된 텍스트를 분류하고 군집분석을 통해 각 군집에 대한 특성을 수집하여 이용자들의 인식에 대한 현황을 추출하였다. (결과) 텍스트마이닝 분석결과 ‘충전공간’이 1,744건으로 가장 많이 언급된 키워드로 조사되었고, 다음으로는 ‘충전소 설치’가 907건으로 나타났다. 이는 전기차를 충전하는 공간적 측면에서 장소와 관련된 텍스트로 이와 관련된 인프라구축, 충전시설, 공공충전소 등이 지속적으로 등장하였다. 따라서 전기차를 구매한 후 가장 중요하게 생각하는 부분이 충전 서비스와 충전공간이라는 점을 유추할 수 있었다. 그리고 ‘대기시간’,‘서비스’,‘카페’,‘편의시설’은 충전하는 동안 대기 공간에서의 서비스와 관련된 텍스트로 다소 높은 빈도로 조사되었다. (결론) 전기차 시대를 맞아 새로운 플랫폼을 경험하고자 하는 이용자들은 충전 경험 또한 중요한 요소가 된다. 이에 전기차 충전스테이션의 경우 공간기능, 입지조건, 인프라, 장소 등을 고려하여 구축해야 한다. 그리고 사용자가 경험하게 될 충전 서비스, 편의시설, 휴식공간 등 충전을 위해 머무르는 공간 환경에 대한 보완도 필요하다. 대기시간 동안 즐길 수 있는 다양한 콘텐츠를 구성하여 공간의 근본적인 질적 개선을 통해 쾌적한 충전 문화를 만들어야 할 것이다. 앞으로 내연기관차가 단종되고 전기차 운영 환경을 만들기 위해서는 충전스테이션 인프라 구축, 운영 및 유지 측면에서 많은 보완이 필요하기에 본 연구는 미래의 충전문화 정착을 위한 충전공간 연구의 기초자료로 활용되기를 기대한다.
(Background and Purpose) As environmental keywords related to carbon neutrality are emerging around the world, interest in eco-friendly vehicles is increasing. As the electric vehicle market, led by global automakers, increases annually, the electric vehicle-related industry related to battery technology and charging is also expanding.
However, he points out the lack of charging infrastructure as the main reason for hesitancy to purchase among future customers. Therefore, in this study, text mining, a statistical data-based research method using big data, is used to determine users’ perceptions of charging stations and the environment to make rational recommendations, rather than installing charging stations indiscriminately. (Method) In terms of research methods, previous studies on electric vehicle charging stations were first reviewed. Second, a text mining analysis method based on big data was used to survey the perception of users of electric vehicle charging stations and their responses to the current state of facilities. Third, the texts collected through text mining were classified, and the characteristics of each cluster were derived through cluster analysis. (Results) The text mining analysis revealed “charging space” to be the most searched keyword, with 1,744 cases, and “charging station installation” to be the most influential keyword with 907 cases. These keywords relate to places associated with spaces for charging electric vehicles, related infrastructure construction, charging facilities, and public charging stations. Therefore, it was possible to infer that the most important consideration after purchasing an electric vehicle was the charging service and charging space. In addition, “waiting time,” “service,” “cafe,” and “convenience facilities” texts related to services in the waiting space while charging were found with high frequency. (Conclusions) The charging experience is also an important factor for users who want to experience a new platform in the era of electric vehicles. Therefore, an electric vehicle charging station should be built in consideration of spatial functions, location, location conditions, and infrastructure. In addition, it is necessary to supplement the spatial environment where users stay for charging with charging services, convenience facilities, and rest areas that users will experience. It will be necessary to create a pleasant charging culture through the fundamental qualitative improvement of the space by organizing various contents that can be enjoyed during the waiting time. In the future, internal combustion engines will be discontinued, and many improvements will be needed in terms of building, operating, and maintaining charging station infrastructure to create an electric vehicle operating environment.