음악치료 박사과정 진학동기 및 지속동기에 관한 질적연구김 선 아*ㆍ김 성 희**ㆍ김 경 록***ㆍ강 현 정****
연구 목적: 이 연구는 음악치료 박사과정 수료생을 대상으로 하는 진학동기와 지속동기에 관한 연구로써 음악치료 박사과정 경험의 의미를 고찰하는 것이 목적이다.
연구 방법: 음악치료 박사과정 수료자 9명을 참여자로 선정하여 면담을 시행한 후, 수집된 면담자료를 합의적 질적연구 방법으로 분석하였다.
연구 내용: 분석 결과 ‘박사과정 진학의 핵심요인’, ‘박사과정 진학의 지지요인’, ‘박사과정 진학의 저해요인’, ‘박사과정 지속의 핵심요인’, ‘박사과정 지속의 지지요인’, ‘박사과정 지속의 저해요인’의 6개의 영역으로 나타났으며, 영역에 따라 41개의 범주가 도출되었다.
결론 및 제언: 본 연구 결과를 통하여 음악치료 박사 학위과정 진학동기 및 지속동기가 자기 성장에 대한 열망에서 비롯되었음을 확인하였다. 임상 및 학문적 역량을 강화하여 진정한 전문가가 되고 싶다는 갈망이 진학의 원동력으로 작용하였으며, 선택에 대한 책임감과 학위과정 중에 경험하는 성취감 및 친밀한 관계로부터의 지지가 지속을 가능하게 하였다. 본 연구는 음악치료 박사학위 과정생들의 경험에 대한 이해를 제공하고 박사학위 과정의 본질을 재고하여, 음악치료 박사학위 과정이 전문성뿐 아니라 전인적인 성장의 기회임을 시사한다.
핵심어: 음악치료 박사과정, 합의적 질적연구, 진학동기, 지속동기, 음악치료
□ 접수일: 2022년 11월 11일, 수정일: 2022년 12월 8일, 게재확정일: 2022년 12월 20일* 주저자, 고신대학교 음악치료학 박사과정(First Author, Doctoral Course, Kosin Univ., Email: kcapiano@hanmail.net)** 공동저자 1, 고신대학교 음악치료학 박사과정(Co-author 1, Doctoral Course, Kosin Univ., Email: zzibi34@naver.com)*** 공동저자 2, 고신대학교 음악치료학 박사과정(Co-author 2, Doctoral Course, Kosin Univ., Email: kkr139@hanmail.net)**** 교신저자, 뉴욕주립대학교 프레도니아 음악치료학과 조교수(Corresponding Author, Professor, State Univ. of New York at Fredonia, Email: hyunjung.kang@fredonia.edu)
Qualitative Research on Student Motivation for Entering andContinuing in a Doctoral Degree Program in Music TherapySuna Kim, Seonghee Kim, Kyoungrok Kim, & Hyun-Jung Kang
Abstract: The purpose of this study was to explore student motivation for (1) entering a doctoral program in music therapy and (2) continuing with the program. The data were collected from in-depth interviews conducted with 9 participants in a doctoral program in music therapy. The data were analyzed by applying the consensus qualitative research (CQR) method. The result of the analysis was classified into the six following domains: (1) "The key contributing factors for entering the music therapy program“, (2) “The positive contributing factors for entering the program”, (3) “The negative contributing factors for entering the program”, (4) “The key contributing factors for continuation of the program”, (5) “The positive contributing factors for continuation of the program”, and (6) “The negative contributing factors for continuation of the program”. Based on the domains, an additional forty-one subdomains were derived. The findings showed that the doctoral students' motivations behind their entry into and continuance with a doctoral course in music therapy derived from their desire for self-growth. They were eager to become true professionals by strengthening their clinical and academic competencies, and this became the driving force for their entry into the doctoral course. Their sense of responsibility for their choice enabled them to continue the doctoral course along with a sense of achievement in the process and support from a close relationship. This study provided an understanding of the students' experiences with a doctoral course in music therapy and demonstrated that a doctoral course in music therapy presents students with an opportunity for whole-person growth as well as professionalism.
Key Words: Doctoral Program in Music Therapy, Consensus Qualitative Research, Motivation for Entry, Motivation for Continuation, Music Therapy