메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
전우형 (중앙대학교)
저널정보
유네스코한국위원회 Korea Journal Korea Journal Vol.58 No.4
발행연도
2018.12
수록면
33 - 59 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The amateurism, spatial, and temporal expansions of the documentary films Gwangjang (Candle in the Wave) and Modeunnal-ui chotbul (All Day Candles), screened at Gwanghwamun Plaza in June 2016, dismantled the imaginary boundaries that existed between us and the Other. This paper examines how such dismantlement has moved to a new era and aesthetic strategy to bring the candlelight protests to the public’s eyes. The Sewol Ferry Disaster led to the rediscovery of reportage in Korean literature and the local art scene, and to the strengthening of amateurism in documentary films as a result of dismantling the authority of representation through omnibus and episodic formats in these two works. Beyond fostering our integration, they have played a political aesthetic role in increasing solidarity by revealing the boundaries of imagination created by our inner unconsciousness, where the dominant languages of integration and exclusion have been internalized. These two documentaries rewrite the origins of the Candlelight Plaza as cultural politics of recording and memorizing. In the two films, the movement and expansion of the plaza provide ways to make it accessible and visible to the indivisible beings standing on these boundaries to relieve the absurdities of Korean society.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0