이 글은 한반도에서 출토된 동경과 관련하여 일정 수준의 연구성과에도 불구하고 방제경에 대해서는 아직까지 개념과 계보 및 형식분류 등 종합적 이고 체계적인 검토가 이루어지지 못하고 있는 인식에서 비롯되었다. 이에 삼한시기에 한정하여 지금까지 확인된 방제경을 대상으로 분석하여 한반도 방제경의 출현과 변천과정을 밝혀보고자 하였다.
방제경(倣製鏡)이란 용어는 대체로 기원전후한 시기에 중국의 한경(漢鏡) 을 모본(模本)으로 이를 모방하여 만들어 일명 ‘본뜬 거울’이라고 설명된다. 특히 기원 전후에서 3세기 이전의 삼한시기에 걸쳐 한반도 영남지역에서 주로 제작되었는데 낙동강 유역인 대구, 영천, 경주, 김해지역으로 변ㆍ진 한의 유력한 소국에서 제작된 것으로 여겨진다.
삼한의 발전과정에서 대외교류는 하나의 중요한 축으로, 기원 전후에서 3세기 이전까지 변ㆍ진한에서 제작된 방제경은 중국과의 관계 속에서 시기 별로 제작양상에도 영향을 미쳤다. Ⅰ기는 1세기 전후 사로국이 초기국가로 성장하던 시기로, 낙랑군으로부터 유입된 한경을 모방하여 대구, 영천지역 에서 재지화한 초기 중권문계와 연호문계인 ⅠA1∼ⅠA4, ⅡA식이 처음 출현하게 되었다. Ⅱ기는 1세기 후엽에서 2세기 전엽으로 사로국을 대신하 여 경남 남해안 일대에 걸쳐 성장한 변한에서 등장하게 된다. 후한경의 영향 을 받아 새로운 변화를 준 연호문계의 ⅡB, ⅡC식이 유행하는데 김해지역 구야국의 독창적인 요소가 합쳐진 창작품이라 할 수 있다. Ⅲ기는 2세기 중엽에서 후엽까지로, 동북아지역의 정치적 혼란 속에서 방제경은 나름대 로 문양과 제작기법 등에 변화를 보여준다. 이전의 ⅡB와 ⅡC식이 존속하지 만 새롭게 창조된 삼한식 방제경의 진일보한 특징을 보인다. 이후 국제교역 을 통해 구야국이 경제적으로 성장하자 신분과 경제적 부를 표시하는 후한 경이 새로운 상징으로 대체되며 방제경은 사라지게 되었다.
Although there is a certain level of research about bronze mirrors excavated from the Korean Peninsula, this article is based on the recognition that the concept, genealogy, and type classification of imitated bronze mirror have not yet been comprehensively reviewed. Therefore, I want to analyze the control landscape identified only in the period of the Three Han Dynasty to reveal the emergence and transformation of the control landscape of the Korean Peninsula.
The term ‘Imitated Bronze Mirror(倣製鏡)’ is generally described as ‘a model mirror’ by imitating the Han Dynasty’s mirror(漢鏡) during the period BC. In particular, it was mainly produced in the Yeongnam region of the Korean Peninsula from around A.D. to before the third century A.D., which is considered to be Daegu, Yeongcheon, Gyeongju, and Gimhae, which are the Nakdonggang River basin. It is believed that mirrors were produced in the leading small countries of Byeonhan and Jinhan in this area.
Foreign exchanges were an important axis of the development of Samhan, and the Imitated Bronze Mirror, produced in Byeonjin and Jinhan from before the 3rd century AD, influenced the production patterns of each period in relation to China. The I period was the period when Saro-guk(斯盧國) grew into an early state in the 1st century, and the early Consecutive arcs design series and Concentric rings design series IA1∼IA4 and IIA type, which were re-established in Daegu and Yeongcheon areas, were first introduced. The II period is from the late 1st century to the early 2nd century, and appears in Byeonhan, which grew on the southern coast of Gyeongsangnam-do, replacing Saro-guk. The type of IIB and IIC in the Consecutive arcs design series, which made a new change under the influence of the Later Han-Mirror, is popular, and it is a creative work that combines the original elements of the old and old country in Gimhae. The III period is from the mid to late 2nd century, and amid the political turmoil in Northeast Asia, Imitated Bronze Mirror shows changes in patterns and production techniques. Although the IIB and IIC types still exist, they show the advanced characteristics of the newly created Samhan-style fire protection mirror. Later, as the Guya-guk(狗邪國) grew economically through international trade, the Later Han-Mirror, which marked status and economic wealth, was replaced by a new symbol, and the Imitated Bronze Mirror disappeared.